Az uniós csatlakozás után a hazai élelmiszerárak inflációt meghaladó drágulása kapcsán megoszlanak a vélemények az élelmiszeriparban és a kereskedelemben. Jaross Tamás, a Metro Holding Hungary vezérigazgatója nem osztja az agrárminiszter egyértelmű áremelkedést előrejelző véleményét. Egyetért viszont azzal, hogy az élelmiszerek várhatóan 6-8 százalékkal drágábbak lesznek az infláció miatt. Az ötödik legnagyobb hazai kiskereskedelmi lánc, a Reál Hungária Élelmiszer Rt. vezetője, Kujbus Tibor ezzel szemben egyetért Németh Imre álláspontjával. A fogyasztói árak emelkedése abból adódhat, hogy nőhetnek a nyugati átlagnál alacsonyabb felvásárlási árak és a munkaerő ára is. Másrészt - mutat rá a szakember - feltétlenül számolni kell azzal, hogy a multinacionális cégek az EU-n belül egységes szintre hozzák áraikat, és ez szinte minden esetben emelkedéssel jár.
Jó példa erre az unión belül a cukortermékekre alkalmazott intervenciós ár, amely azt határozza meg, hogy milyen minimumáron kell az iparnak a kereskedelmet és rajta keresztül a fogyasztót kiszolgálnia. A cukor az a kategória, ahol az uniós csatlakozás azonnali és érzékelhető 15-20 százalékos áremelkedést hoz. Szakértők szerint azonban az sem kizárható, hogy a cukrot a kereskedelmi láncok csalogató termékként használják, és így lehet, hogy rövid távon nem tükröződik arányosan a cukorár-emelkedés.
Rövid távon azonban árcsökkenést és a jelentős piaci árverseny jeleit is tapasztalja a fogyasztó, mivel bizonyos termékek a csatlakozó országokban jelenleg olcsóbban megkaphatók. Ide sorolható a húspiac, ahol több húsipari cég is árversenyre készül. A külföldi cégek akár húsz százalékkal is alacsonyabb áron tudják kínálni a csirke- és a marhahúst, ezért a hazai húspiacon a cégek nem számítanak áremelkedésre, hiszen több magyar felvásárlónak is jóval olcsóbb a beszerzés külföldről.
A hazai kereskedelem új szereplői - például a Lidl hálózat - éles árversenyt generálnak, hogy piacszerző céljaikat elérjék, a már működő hálózatok pedig a piaci részesedés megtartásáért szállnak az árversenybe.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.