BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Átrendeződés a hazai sörpiacon

Átrendeződés figyelhető meg a hazai sörpiacon a 2004 novemberében elfogadott, az újratölthető csomagolást előnyben részesítő termékdíjtörvény miatt – derül ki az ACNielsen piackutató vállalat által készített tanulmányból. A dobozos sörök átlagárában bekövetkezett változás is jól mutatja a jogszabály-módosítás hatását. Az olcsó import dobozos sörök áradata 2004 májusában indult el, és ezzel párhuzamosan csökkent az átlagáruk is, az év végére literenként 230 forintra. A termékdíj hatására azonban 2005 áprilisára a dobozos sörök kiskereskedelmi átlagára 273 forintra emelkedett, míg az üveges kiszerelésűeké 267 forint volt. Ez utóbbi literenkénti átlagára az idén januárban 251 forintra csökkent, a dobozosé pedig 265-re.

A kedvezőbb árnak köszönhetően egyre több üveges sört értékesítenek a kiskereskedelemben, és kevesebbet fémdobozban, és bár még mindig domináns a kiszerelések piaci arányait vizsgálva, mennyiségben mért részesedése a 2005 május–2006 áprilisi időszakban 51 százalékra csökkent az egy évvel korábbi 59-ről. Az üveges termékek ugyanakkor hét százalékponttal, 47 százalékra növelték részesedésüket a vizsgált időszakban, így jó úton haladnak a vezető szerep átvétele felé. A műanyag palackok részaránya egyelőre nagyon alacsony, mindössze két százalék.

Az ACNielsen adatai szerint a dobozos sör pozíciója a modern bolttípusokban erős, a hiper- és szupermarketekben, illetve a diszkontokban adták el az összes mennyiség 51 százalékát. Ugyanakkor az üveges sör 64 százaléka a 400 négyzetméteresnél kisebb élelmiszerboltokban talált vevőre, igaz, a piaci folyamatok ebben a szegmensben is a modern bolttípusok térnyerését mutatják. A hazai fogyasztók körében kimagaslóan a világos sörök a legnépszerűbbek, a mennyiségi eladások háromnegyedét az ilyen típusú italok adják.

Összességében hét százalékkal kevesebb sört adtak el a kiskereskedelemben a 2005. május–2006. áprilisi időszakban, mint egy évvel korábban, a piac értéke pedig 100 milliárd forint körül mozgott, ez hatszázalékos csökkenést jelent a 2004. május–2005. április periódushoz képest. VG

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.