BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Érdemes kivárni Belgrádban

Körülbelül két évet érdemes kivárni Belgrádban annak a magyar vállalatnak, amely nem azonnal akar, nagyon drágán belépni a szerb piacra és inkább az olcsóbb irodabérlet felelne meg neki – összegezte a Jones Lang LaSalle nemzetközi ingatlanügynökség tapasztalatait lapunknak Thierry Delvaux, a budapesti iroda ügyvezető igazgatója. Jelenleg nagyon magas, havi 16–25 euró között mozog a bérleti díj négyzetméterenként, s ez jelentősen eshet néhány év alatt, ha megvalósulnak az ígért fejlesztések. A szakértő szerint a következő két-három évben összesen körülbelül százezer négyzetméternyi első osztályú irodaterületet adnak át, s ennek fele találhat bérlőre.

A feltételes mód azonban nagyon indokolt, mert a kockázatot jelenleg csak a külföldi ingatlanfejlesztők vállalják magukra, a végterméket elvileg megvásárló intézményi befektetők tartózkodnak a vásárlástól. Ha lenne eladható irodaház, azt körülbelül 12-13 százalékos évi hozamígérettel lehetne értékesíteni, ez kétszerese a budapestinek, s ennélfogva rendkívüli kockázatot mutat – fűzte hozzá a vezető.

Az irodapiac elemzése azért fontos, mert a közép-európai fejlemények megmutatták: ez az a részpiac, amelyen először jelennek meg nagyobb számban a befektetők, majd általában innen vándorolnak át a kiskereskedelmi és az ipari területre. Szerbia esetében legalább hat-nyolc éves lemaradásról beszélhetünk. A fejlesztőknek egyébként azért is nehéz a dolga, mert meglehetősen bizonytalan a helyi alvállalkozói réteg, ennek dzsungelében elveszhetnek, és egyáltalán nem biztos, hogy a fejlesztő végül a nyugati sztenderdeknek megfelelő minőséget tudja vállalni.

Sokkal jobbak a kilátások a kiskereskedelmi ingatlanoknál, ezért például a belvárosi bevásárlóközpontokat vagy a városszéli kereskedelmi parkokat építők jól járhatnak. Utalt a TriGránit Fejlesztési Rt. tervezett projektjére, amely a West Endhez hasonló, az egész szerb főváros kiskereskedelmére jelentős hatású fejlesztés lesz. A vásárlóerő nem ugrásszerűen, hanem fokozatosan erősödik Szerbiában, a mostaninál nagyságrendekkel több hipermarket, élelmiszerlánc, elektronikai szakáruház nyílhat, és ezeknél jóval kevesebb divatáruház vagy ruházati bolt – vélekedett. Sajátossága a szerb piacnak, hogy a magyarral ellentétben sokkal többen hajlandók franchise-partnerként vállalkozni, ezért például a sétálóutcai boltoknál nagyobb arányúak lehetnek az ilyen megjelenések.

Amennyiben tényleg felfut a kiskereskedelem, akkor jó idők jönnek az ipari ingatlanokra is, különösen a Belgrád és Zágráb közötti autópálya mentén. Az említett kiskereskedelmi láncoknak ugyanis erős regionális logisztikai háttérre van szüksége, ezért új raktárakra és elosztó központokra adhatnak megrendelést. Belgrád mellett Újvidék és Nis városa közelében létesülhetnek ilyen központok – hangsúlyozta a JLL ügyvezető igazgatója.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.