BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ma kap Jet kutakat a Lukoil

Az idén jelentősen erősödik az oroszországi cégek magyarországi jelenléte. Terjeszkedésük értéke nehezen számszerűsíthető, mert leggyakrabban bonyolult, illetve olyan részvénycserés ügyletekről van szó, amelyek részleteit nem hozzák nyilvánosságra. Hódításuk közös vonása, hogy nyugati vetélytársaikat többéves késéssel követik a magyar piacon az egyébként erős magyar–orosz gazdasági – főként energiaipari – kapcsolatok dacára. Nem elhanyagolható persze a kivétel sem: sok éve itt vannak fő gázszállítónk, a Gazprom itteni kereskedelmi érdekeltségei, olajszállítónk, a Jukosz, majd a Lukoil vállalkozásai, illetve képviseletei, az ÁÉB Bank, s folyamatosan ápolják itteni kapcsolataikat a paksi atomerőmű orosz partnerei is.

Ugyanakkor nem jeleskedtek az oroszok, bár nem is nagyon tolongtak a magyarországi privatizáció idején. A Szeversztal kivételnek számító kísérlete is eredménytelen volt a Dunaferr megszerzésére. Nem indultak vagy nem értek el eredményt a látványos katonai repülőgép-, elővárosivasút-, illetve metrószállítási tendereken sem.

2007 mégis mérföldkő lesz. Várhatóan ma kapja meg az uniós versenyhatóságok jóváhagyását a Lukoil ahhoz, hogy átvegyen 376 európai, ezen belül 32 magyarországi Jet benzinkutat. Az ügylet révén háromról hét-nyolc százalékra nő a vevő üzemanyag-kiskereskedelmi

piaci részesedése. Cserébe 20 százalékra nő stratégiai partnere, az amerikai ConocoPhillips részesedése a Lukoilban. (Utóbbi lépés információink szerint már megtörtént.)

Márciusban történik meg egy jóval nagyobb falat, a Malév bekebelezése. Borisz Abramovics, a vevő KrasAir általános igazgatója szerint cége számára a magyar légitársaság kiterjedt járathálózata a fő vonzerő, az eladó ÁPV Zrt. számára viszont nyilván az a 165 millió dollár, amely előzetes hírek szerint a magyar légitársaság eladása után befolyik. A tervek szerint a Malév később beolvad az AirUnion légiszövetségbe.

Nincs dátuma, de erre az évre várható a Gazprom tulajdonszerzése is az E.On itteni – Mol Nyrt.-től vett – földgázszállító, illetve földgáztároló társaságaiban, valamint az E.On Hungáriában. A múlt évi megállapodás alapján az E.On Földgáz Storage-ból és az E.On Földgáz Trade-ből is 50 százalék mínusz egy részvényt kap majd, az E.On Hungáriából pedig 25 százalék plusz egy részvényt. A német vállalat cserébe megkapta a szibériai Juzsno-Russzkoje gázlelőhely negyedét. (Hányadát később kisebbre faragták.) A nyáron várhatóan arról is hírt ad a Gazprom, hol tart a mintegy tízmilliárd köbméteres magyarországi gáztároló, illetve a hozzá szükséges vezetékberuházás előkészületeivel, ezt a Mollal közösen végzi.

Utóbbi tervekhez kapcsolódhat az is, hogy nemrég többségi hányadot szerzett a szénhidrogén-ipari eszközök gyártására és telepítésére szakosodott DKG-East Zrt.-ben az orosz Invest Bond befektetőcsoport. A nyereséges nagykanizsai cég tavaly hétmilliárd forint árbevételt ért el, idei rendelésállománya pedig már e hó elején elérte az ötmilliárdot.

Számos további eseményt is tartogat a nyár; akkor dől el, hogy orosz közvetett ellenőrzés alá kerül-e a Dunaferr Zrt. és a DAM 2004. Kft. Ismert, hogy a Dunaferr és a DAM is Ukrajna második legnagyobb acél- és

gépipari csoportja, a Donbassz közvetett tulajdonában áll. A Donbassz – mint arról tegnap beszámoltunk – olyan együttműködésről tárgyal az orosz Gazmetall fémipari csoporttal, amelynek nem titkolt célja a fúzió. Az cégösszevonással a FÁK-országok legnagyobb acélipari csoportja születik meg, benne néhány uniós vállalattal. Ebben a Gazmetallnak jut a többségi rész.

Lehet orosz érdeklődő a MÁV Cargo Zrt. júniusra várható privatizációs pályázatán is. Az oroszok ezenfelül beszállnának a záhonyi logisztikai fejlesztésekbe, és végül partnerei lesznek a Kárpát Energo Kft. által tervezett vásárosnaményi gázerőműnek is. VG

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.