A kettős üzemű Octavia és Fabia modelleknél azonban már nincs ilyen gond, és a többi modellhez hasonlóan 3 éves garanciával kaphatók ezek az autók, amelyek nem drágábbak, mint a hagyományos társaik – emelte ki Méhn Imre, a márkaimportőr vállalat Skoda márkaigazgatója, hozzáfűzve: miután már közel ötszáz autógázkút van országszerte, és a számuk egyre növekszik, érdemes bővíteni a palettát ebbe az irányba is.
A kettős üzemről Dualnak elnevezett modellek egyik előnye a gazdaságosság. A gázüzemű autókkal átlagosan 30 százalékos költségmegtakarítást lehet elérni a csak benzines meghajtású azonos modellekhez képest. Igaz, a fogyasztás 10-15 százalékkal magasabb a literenként manapság 162 forintba kerülő gáz alacsonyabb fűtőértéke miatt, ám még így is igen jelentős megtakarítás érhető el. Másrészt a gázos kocsik jobban kímélik a környezetet, mivel a gáz a benzinnél tökéletesebben ég el, így az autók károsanyag-kibocsátása sokkal kisebb.
Olcsó benzin, kevesebb gázos autó
Annak ellenére, hogy bármely személykocsi könnyen átalakítható a kettős üzemmódra, és szakműhelyek garanciával vállalják a munkát, egyre csökken az átalakítások száma – mondta el Haszon Zoltán, a Pécsi Gázautó Kft. vezetője. Amíg korábban évente 3-5 ezer gépkocsit alakítottak át Magyarországon, addig az idén az első négy hónapban még kétszázat sem. Ennek oka elsősorban a viszonylag alacsony benzinár: korábban, amikor a benzin literje megközelítette a 300 forintot, sokkal több autóba szereltettek gázbefecskendező rendszert. A szakember szerint a mai árak mellett átlagosan 30 ezer kilométeres éves futásteljesítmény mellett térül meg az átalakítás.
A legális autógázpiac forgalma tavaly 10 ezer tonnával volt kevesebb a 2001. évi szintnél. A visszaesés egyik oka Dénes János, a Magyar PB-Gázipari Egyesület elnöke szerint az lehet, hogy a korábban nagy számban átalakított Ladák és Daciák már kikoptak a forgalomból. Miután az autógáz is jövedékiadó-köteles, sokan fejtik át a háztartási PB-gázt gépkocsijuk tartályába; Dénes János szerint az ilyen illegális felhasználás a legális forgalom 10-20 százaléka lehet.
Noha évről évre kevesebb autógáz kel el, enyhülőben van a csökkenés dinamikája – mondja a Magyar PB-Gázipari Egyesület adatai alapján Péter István, a Mol Nyrt. PB-gáz-üzletágának igazgatója. Március végéig például csupán 3 százalékkal kevesebb LPG kelt el, mint a múlt év első negyedében. A magyar autógázpiac második legnagyobb szolgáltatója ugyan tavaly nem létesített új kutat, de az idén 128-ra emelkedik a Mol-színek alatt működő gáztöltő állomások száma, miután az M5-ös és M6-os autópálya mellett létesülő benzinkutaknál lesz LPG-töltőállomás is.
Nem nagyon érthető a gázautózás visszafogott terjedése, hiszen országszerte számos szerviz foglalkozik a bejáratott technológia beszerelésével, ugyanakkor 480 autógázkút működik hazánkban. Más a helyzet a 85 százalékos etanoltartalmú E85-ös üzemanyaggal járó autókkal, amelyek azért nem terjednek el, mert még egyetlen E85-ös kút sem létesült. Az olajos cégek azt mondják, nem éri meg a befektetés, mert úgy sincs, aki ott tankolna, pedig a Saab és a Ford kínálatában egyaránt szerepelnek ilyen modellek. A Ford a C-Maxnak és Focus Flexi-fuelnek nevezett, benzinnel és E85-össel egyaránt járó kivitelét január elsejétől lehet rendelni, de egyelőre alig van érdeklődés iránta. Svédországban ugyanakkor – ahol már közel 600 bioetanolkút működik – a Focus-eladások 40, a C-Max-értékesítések 80 százalékát teszik ki a Flexi-fuel-eladások.
Jön a Honda hibrid
Ha kettős üzemről van szó, már négyféle – belső égésű és elektromos motorral egyaránt ellátott – hibrid autó rendelhető Magyarországon, bár a tavaly elkelt mintegy 180 ezer személygépkocsiból csupán 149 volt ilyen hajtású. A fejlődés ugyanakkor tagadhatatlan, hiszen a hibridek piacán ez évben debütáló Honda képviselete tavaly az előértékesítésre kapott tíz Civic Hybrid gépkocsit gond nélkül eladta hatmillió forintos áron. Amint Nagy Károly, a Honda Hungary kommunikációs vezetője elmondta: májusban érkeznek be az idei első darabok, amelyekből összesen 75-80 eladását tervezik ebben az évben, ugyanakkor a kocsi alapára már csak 5,5 millió forint. A márka eddig közel 150 ezer hibrid autót értékesített világszerte, s ennek tíz százaléka Európában talált gazdára az elmúlt évben.
A technológia úttörője, a Toyota Prius hétmillió forintos második generációja mellett a japán óriás luxusmárkája, a Lexus két hibrid modellel van jelen a piacon. A szabadidő-terepjáróból, a 13,8 millió forintos RX 400H-ból 61, a 15,2 millió forintos GS 450H-ból 24, a Priusból pedig 54 kelt el hazánkban 2006-ban. Egész Európában 37 400 hibrid Toyota és Lexus talált gazdára.
A hibridautó-tulajdonosok az EU több országában élveznek különböző mértékű kedvezményeket, amelyek előnyösen hatnak a gépkocsi vételárára, illetve fenntartására. Például a hibrid autósok ingyenesen behajthatnak London belvárosába, a Citybe, míg más autó esetén 5 fontot kell fizetni.
Magyar fejlesztés
Egy magyar cég, az Antro Alternatív Erőforrásokat és Járműveket Fejlesztő és Gyártó Kht. napelemes, hibrid hajtású járművet fejleszt Őriszentpéteren.
A Solo-Duo név alatt fejlesztett jármű tetején több négyzetméternyi napcella lesz, amely az akkumulátort tölti. Lakott területen kívül (vagy ha az akkumulátor lemerül) már bekapcsolódhat a kis növényiolaj- vagy alkoholüzemű motor, amely a nagy sebességű haladáshoz szükséges.
Az Antro Kht. 2001 óta közel 200 millió forintot fordított a fejlesztésekre regionális, országos és uniós pályázatok, valamint az MKB-Euroleasing Kft. támogatásai révén, az idei terv pedig 80 millió forintról szól – mondta el Hegedűs Zsolt ügyvezető igazgató, hozzáfűzve ugyanakkor: a tervezett sorozatgyártás beindításához azonban több milliárd forintra lenne szükség, ezért a kht. még ebben az évben részvénytársaságot alapít. A társaság tagjai kockázatitőke-befektetők, illetve olyan cégek lesznek, amelyek a tőkebefektetés mellett a gyártásban is részt kívánnak venni.
A tervek szerint a különlegesen könnyű és kis fogyasztású autó gyártása legkorábban 2010-ben kezdődhet meg, és olyan árszínvonalon kerülne piacra, mint egy mai alsó középkategóriás autó. Az alacsony fogyasztói ár eléréséhez persze évi 10 ezer fölé kellene növelni az eladást, de korántsem csak magyarországi gyártásban és forgalmazásban gondolkodik a kht.
A gépkocsi attól lenne könnyű, hogy karbonkompozitból lenne a karosszéria és a vázszerkezet – ebből épül a Porsche Carrera GT karosszériája is –, ám ez az anyag ma még a repülőgépipar nagy megrendelései és a korlátozott termelőkapacitás miatt nagyon drága. Hegedűs Zsolt azonban abban bízik, hogy az alapanyag ára néhány éven belül jelentősen csökken, akárcsak a fejlesztés alatt álló új generációs akkumulátoroké, így reálisnak tartják a magyar alternatív autó világpiaci bevezetését.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.