BUX 41,779.48
+0.74%
BUMIX 3,950.99
+1.32%
CETOP20 1,976.81
+0.33%
OTP 9,904
-3.75%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
+1.14%
-0.61%
ZWACK 17,050
0.00%
0.00%
ANY 1,620
+1.25%
RABA 1,180
+2.16%
-4.29%
-0.24%
+6.16%
-0.92%
OPUS 188.8
+2.61%
+11.11%
-0.74%
0.00%
+2.74%
OTT1 149.2
0.00%
+3.54%
MOL 2,700
-0.59%
0.00%
ALTEO 2,390
+1.70%
-9.09%
+0.40%
EHEP 1,590
+4.95%
0.00%
+0.64%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-1.20%
0.00%
0.00%
SunDell 41,600
0.00%
-0.47%
0.00%
+1.48%
+5.71%
+4.38%
+2.48%
GOPD 12,700
0.00%
OXOTH 3,740
0.00%
+4.09%
NAP 1,190
+1.54%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

EU: mozdonyok közé csap

Holnap átfogó akciótervet jelent be az Európai Bizottság az uniós vasúti áruszállítás versenyképességének a javítása érdekében – közölte a CER közép-európai vasúti szervezet tanácsadója a budapesti CEE Rail 2007 szakkonferencián. Jacques Dirand a tervezetből csupán annyit szivárogtatott ki, hogy az anyag javasolja majd a mostaninál hosszabb vonatok közlekedtetését és több áruterminál építését. Az Euractive.com viszont beszámol a vonatméretek és -hosszok, s általában véve a vasúti szabályok tervezett egységesítéséről, a tehervonatok határátlépésének a meggyorsításáról, illetve arról, hogy meg kell szüntetni a személyszállító vonatok elsőbbségét, amikor egy teherszállító társaság megbízhatósága a tét.

Másfél évtizeden belül, 2020-ra a mostani kétharmadával kell növelni az uniós vasúti kapacitásokat; ehhez Jacques Dirand szerint a következő tizenöt esztendőben évi 10 milliárd eurós infra-struktúra-fejlesztésre lesz szükség a térséget átszelő hat vasúti folyosón. Ugyanis a térség vasúti áruszállításának mostani mozgásterével elégedetlenek az érintett társaságok vezetői.

Az uniós vasútpiac a 2003-as nyitás óta nem nőtt, új értéket alig mutatott fel, csak szereplőinek a száma szaporodott, miközben a közúti szállítók az ágazat rovására erősödtek. A műszaki fejlesztések üteme lelassult, közvetve éppen a liberalizációval összefüggésben. Mint Matej Augustin, a szlovákiai ZSSK Cargo vezérigazgatója rámutatott: miután sok országban magánosították a nemzeti vasúttársaságok áruszállítását, az állam – mint az infrastruktúra és a személyszállítás tulajdonosa – a pályákat és rendszereket az utóbbi üzletág igényei szerint fejlesztette. Közben magas pályadíjat szed be az áruszállítóktól, s ezt – lényegében keresztfinanszírozásként – a személyszállításra költi. Kirívóan sokat fizet a szlovákiai cég a vasúti infra-struktúra használatáért, például kétszer annyit, mint Magyarországon, és közel háromszor anynyit, mint Németországban.

A ZSSK Cargo magánosítását egyelőre elhalasztották, ahogyan a lengyelországi PKP Polskáét már többször is. Utóbbiban lévő kisebbségi hányadát azonban 2010-ben el akarja adni a lengyel kormány, 200 millió euróért. Akkorra Európa második legnagyobb áruszállító társaságának logisztikai szolgáltatócéggé kell válnia. Wladyslaw Szczepkowski, a lengyel vasúttársaság vezérigazgatója akkor tekinti eredményesnek a vasútpiaci liberalizációt, ha a versenyzők azonos és korrekt feltételek mellett működhetnek. Csak így tudják az új belépők olyan szinten teljesíteni a megrendelők elvárásait, mint a régiek, s az EU-hoz újonnan csatlakozott országok vasútcégei is csak ekkor rivalizálhatnak a régiekkel. VG

Villamosüzletek

Tegnap a svájci Stadler Rail közölte, hogy 97 millió eurós megrendelést nyert Graz várostól 45 alacsony padlós Variobahn villamos 2009–2015 közötti szállítására.

A hazai vidéki villamostenderek egy éven belül várhatók, a fővárosi még bizonytalan.

A hazai vidéki villamostenderek egy éven belül várhatók, a fővárosi még bizonytalan.-->

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek