BUX 38,644.57
-1.50%
BUMIX 3,853.23
+0.02%
CETOP20 1,945.79
-0.35%
OTP 8,530
-5.33%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
-1.40%
+0.42%
ZWACK 17,450
+0.29%
0.00%
ANY 1,600
-0.62%
RABA 1,145
-1.72%
0.00%
-3.62%
-1.35%
+0.47%
0.00%
-5.14%
-1.90%
0.00%
-0.54%
OTT1 149.2
0.00%
-2.24%
MOL 2,560
+2.24%
+0.77%
ALTEO 2,270
+3.18%
0.00%
+1.87%
EHEP 1,545
-3.13%
0.00%
+0.79%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+0.35%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
0.00%
-1.16%
-7.46%
0.00%
+0.96%
NUTEX 10.85
+2.36%
GOPD 12,000
0.00%
OXOTH 3,700
+9.79%
+4.53%
NAP 1,188
-1.49%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Zöldsebességbe vált a Scania

Felével csökkentené az egységnyi áru egységnyi távolságba történő szállításának üzemanyagigényét 2020-ig az általa előállított gépjárműveknél a Scania. A svéd gyártó szerint ez a bioüzemanyag-felhasználás növelésével, a motorok hatékonyságának javításával és üzemanyag-fogyasztásuk csökkentésével érhető el. Hasse Johansson, a Scania kutatás-fejlesztési alelnöke a társaság brüsszeli konferenciáján elmondta: a cél eléréséhez jó alapot biztosít, hogy már 1970–2000 között is megfelezték a fajlagos üzemanyag mennyiségét a motorfejlesztési programok és annak révén, hogy javították a járművek aerodinamikai felépítését, s növelték a szállítási kapacitásukat.

A fejlesztések jelentőségét mutatja, hogy egyetlen liter gázolaj elégetése 2,6 kilogrammal növeli az üvegházhatású szén-dioxid-kibocsátást. Az Európában közlekedő nehézgépjárművek szén-dioxid-emissziója az 1995-ös 190 millióról 2005-re 200 millió tonnára nőtt, 2020-ra pedig 220-230 millióra emelkedhet. Hasse Johansson szerint az azért van így, mert az európai gazdaságok szállítási igénye jobban nő, mint ahogyan a gyártók a fejlesztéseikkel csökkenteni tudják a gépjárművek károsanyag-kibocsátását. Ezért is fontos, hogy az egyes gyártók az iparági átlagnál ambiciózusabb célokat tűzzenek ki.

A cég alig három hónapja mutatta be azt az új, normál méretű, alacsony padlós városi buszt, amelynek károsanyag-kibocsátása a speciális hibrid hajtás révén negyedével kevesebb az eddigi modellekénél. Hagyományos hajtóműve etanollal is közlekedhet, így szén-dioxid-emiszsziója akár 90 százalékkal is csökkenhet. Az első tizenkét, sorozatban gyártott Scania hibrid hajtóműves etanolüzemű buszt a stockholmi városi tömegközlekedési vállalat jövőre és 2009-ben állítja szolgálatba. VG

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek