Bizonytalanság és változékonyság – ezzel a két kifejezéssel jellemezte az olajár várható alakulását a következő években Pellényi Gábor, az ICEG European Center (EC) független gazdaságkutató intézet tudományos munkatársa a drága olaj hatásairól tartott tegnapi kerekasztal-beszélgetésen. A brent ára dollárban számolva 1999 óta a hétszeresére emelkedett – napjainkra megközelítve a 100 dolláros szintet –, és bár a dollár gyengülése miatt Magyarországon ennél kisebb mértékű növekedés volt tapasztalható, itthon is háromszoros drágulásról lehet beszélni. A világgazdaság egyébként jóval kevésbé érezte meg a fekete arany drágulását, mint korábban, hiszen míg a múltban 10 százalékos olajáremelés 0,5 százalékos csökkenést okozott a világ GDP-jében, addig napjainkban hiába emelkedik az energiahordozó ellenértéke, a GDP tovább bővül. Az ICEG EC kutatásai szerint az
Európai Unió akár profitálhat is a jelenlegi folyamatokból. Ha az euró erős marad a dollárhoz képest, akkor relatíve olcsóbban juthat olajhoz, míg a közös pénz gyengülése esetén javulhat a közösség versenyképessége. Magyarországon az olajár 54 százalékban közlekedési kérdés – hangsúlyozta hozzászólásában Felsmann Balázs, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium infrastruktúráért felelős szakállamtitkára, utalva arra, hogy jelenleg ebben a szegmensben használjuk fel a legtöbb kőolajat. Arra is utalt, hogy az Európai Unióban elvárás a gépjárművek károsanyag-kibocsátásának a csökkentése hatékonyabb, kisebb üzemanyag-igényű motorok révén, illetve a már ma is rendelkezésre álló alternatívák fokozott használatával. Magyarországon statisztikailag nem léteznek magas olajárak, reáláron számolva például jóval olcsóbb a benzin, mint néhány évvel ezelőtt – kezdte hozzászólását Varró László, a Mol Nyrt. vezető közgazdásza. Szerinte a magyar gazdaságban nincs mérhető hatása az olajár-emelkedésnek, jóval erőteljesebb viszont a földgáz drágulásáé; az utóbbi árát a régióban az olajéhoz kötik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.