BUX 41,906.58
+1.60%
BUMIX 3,960.45
+0.94%
CETOP20 1,960.74
+2.16%
OTP 10,580
+0.71%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
-5.33%
+2.90%
-0.20%
ZWACK 17,500
+1.74%
0.00%
ANY 1,640
+0.31%
RABA 1,165
+0.87%
0.00%
-0.49%
+1.89%
+0.46%
OPUS 193.2
-0.21%
-7.36%
+2.00%
0.00%
+4.39%
OTT1 149.2
0.00%
-1.99%
MOL 2,834
+1.21%
0.00%
ALTEO 2,390
+1.70%
+1.85%
+1.22%
EHEP 1,645
+2.81%
+1.43%
+1.67%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-1.72%
+8.53%
0.00%
SunDell 42,000
+5.53%
-2.33%
+2.65%
-4.40%
0.00%
+1.89%
+10.89%
GOPD 9,020
-27.84%
OXOTH 3,700
-2.37%
0.00%
NAP 1,226
+0.66%
-12.34%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Ablakgyártók: a fő, hogy túléltük

A túlélés éveként értékeli 2007-et Grosser Lagos Enrique, a MATA Ajtó-Ablak Egyesület titkára.

A kiugróan jó tavalyi évet követően legfeljebb stagnálásra számíthatnak az idén a hazai nyílászárógyártó és -forgalmazó cégek. A múlt évi jó eredményben meghatározó szerepet játszott az új építésű lakások piaca, illetve a panelprogramból, valamint az energiatakarékos megoldásokat támogató, a Nemzeti Energiatakarékossági Program (NEP) keretében kiírt pályázatokból adódó felújítási láz. Azonban a problémák már 2006-ban is jelentkeztek, a hazai gyártók termelési kapacitása meghaladta a keresletet, ráadásul az olcsó, főleg lengyel importtermékek tovább élezték az árversenyt. Ez azt eredményezte, hogy tavaly és az idén is 5 százalék körüli áremelést tudtak csak érvényesíteni a nyílászárógyártók, miközben az üveg ára 2005-höz képest napjainkig 100, az alapprofiloké pedig 7-12 százalékkal nőtt – mondta el Grosser Lagos Enrique. A lengyel termékek jelentős részével kapcsolatban egyébként komoly minőségi kifogások vannak, ezek ügyében az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztériumhoz, illetve a fogyasztóvédelemhez fordult a MATA.

Az idén drámai mértékben visszaesett az új lakások építéséből származó megrendelés, és minimálisra csökkent a támogatással megvalósuló felújítás is. Csak a korábban meghirdetett panelprogramban indult projektek lezárása jelentett komoly bevételt a hazai gyártóknak és forgalmazóknak, azonban a NEP keretében kiírt pályázatokra minimális az érdeklődés. Ennek hátterében az áll, hogy míg 2006-ban 30, addig az idén csak 15 százalék a támogatás mértéke.

A visszaesést jól mutatják az értékesített üvegmennyiségek is. Míg 2006-ban az előző évi 70-75 millió négyzetméterről 80 millió fölé nőtt az eladott üveg mennyisége, addig az idén nem várható további növekedés. Jövőre további csökkenés várható az ágazatban: a MATA titkárának becslése szerint a 10 százalékot is elérheti az értékesítés visszaesése. Tovább nehezíti a helyzetet, hogy miközben a gyártási költségek legalább tizedükkel nőnek jövőre az emelkedő energia- és alapanyagárak miatt, csak minimális mértékű drágítást hajthatnak végre az olcsó importtermékek jelentette verseny miatt. A nehézségek ellenére egyelőre kitartanak a hazai gyártók és forgalmazók. Részben a minőségi termékek felé mozdulnának, részben a határon túlra telepítenék a termelést.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek