Miért nem szeretjük a gyógyszergyárakat? Nagy a homály!
A magyar lakosság egészség témakörrel kapcsolatos alacsony információigénye, valamint a gyártók aktív jelenlétének hiánya miatt a velük kapcsolatos ismeretek nagyon felszínesek és hiányosak - írja a webbeteg.hu.
A helyzetet tovább rontja, hogy a gyógyszercégekről és tevékenységükről legtöbbször a televíziós műsorokból, hirdetésekből értesülnek a laikusok, amelyek hitelessége és objektivitása sokszor megkérdőjelezhető.
Miért nem szeretjük a gyógyszergyárakat?
Sajnálatos tény, hogy minden második krónikus beteg a megfelelő ismeretek hiányában nem tudja megítélni a hazai gyógyszercégek tevékenységét, ugyanakkor többségük – mintegy 30 százalékuk – jellemzően negatívan vélekedik róluk.
Habár konkrét információ csak ritkán hangzott el a felmérésben, a gyártókkal kapcsolatos észrevételek is nagyon beszédesek. A magyar lakosság mintegy 80%-a úgy véli, hogy a gyógyszergyárak jelentős összeget költenek kutatás-fejlesztésre, viszont közel 70%-os azok aránya, akik szerint a gyártók extraprofitot realizálnak, és érdekeiket is mindig tudják érvényesítni.
A hazai gyógyszergyártók tevékenysége kapcsán a legtöbb kritika a cégek társadalmi szerepvállalását és a lakossági szűrőprogramok szervezésében való aktív részvételt érte. Azzal az állítással ugyanis, hogy a vállalatok ilyen jellegű tevékenységek szervezésében aktívan részt vesznek és jelentős szerepet vállalnak, mindössze a megkérdezettek 46%-a értett egyet.
A Béres a legismertebb gyógyszergyár
Ahogyan a gyártókkal kapcsolatos ismeretek, úgy a konkrét gyógyszercégek ismertsége is rendkívül alacsony. A spontán módon leggyakrabban említett gyógyszercég említési aránya 34, a második helyen szereplő gyártóé 27, míg a harmadiké mindössze 10 százalék!
A Szinapszis piackutató reprezentatív felmérése spontán és támogatott említéseinek összesítése alapján a három legismertebb hazai gyártó a Béres, a Richter Gedeon és az Egis.
Általánosságban elmondható, hogy a válaszadók döntő többsége csak a már régóta Magyarországon működő gyártókat tudja felidézni, míg az új vállalatok ismertsége lényegesen kisebb, a legtöbb külföldi gyártó gyakorlatilag ismeretlen a lakosság körében.
Bár a válaszadók jelentős többsége csak a régi cégek nevét ismeri, azzal azonban csak nagyon kevesen vannak tisztában, milyen néven működik jelenleg az említett vállalat. Például a Chinoin és sanofi-aventis ismertsége együttesen közel 70%-os, ám ezen megkérdezetteknek mindössze 15%-a tudta, hogy a két társaság valójában azonos gyártót takar.
Az is előfordult, hogy a gyógyszergyártók között kozmetikai vagy gyógyhatású készítmények előállításával, forgalmazásával foglalkozó cégeket is említettek (pl. Vichy, Naturland).


