Ha tisztul a levegő, ma reggel feloldják a szmogriadó riasztási fokozatát Budapesten. Az elmúlt két nap történései, a kissé hűbelebalázs módra elrendelt forgalomkorlátozás mindenesetre számos tanulság levonására alkalmas. Az biztos, az autósok nagy része nem volt belátó, a napközbeni mérések azt mutatták: a gépjárműforgalom mindössze15-18 százalékkal csökkent az elrendelt korlátozás következtében, szép számmal futottak az utakon páratlan rendszámú kocsik.
A Magyar Autóklub vezető jogásza, Kovács Kázmér ügyvéd szerint a fővárosi szmogriadó-rendelet több szempontból előkészítetlen volt, így nem is érhette el a célját. A rendelet nem tér ki például a külföldi gépjárművekre, illetve a Budapestre érkezett vidéki autósokra. Kovács Kázmér úgy véli, az átgondolatlanság jele az is, hogy bár a Fővárosi Önkormányzat saját hatáskörében gondoskodhatott volna arról, hogy a szmogriadó idején ingyen parkolhassanak a forgalomból kitiltott járművek, ezt elmulasztotta, pedig így egészen bizonyosan többen letették volna autójukat. Mint lapunknak hozzátette, az autóklub ma foglal állást a kérdésben. Az ügyvéd egyetértett Kolláth György alkotmányjogásszal, miszerint az intézkedés alkotmányossága megkérdőjelezhető, hiszen megfelelő megoldások, biztosítékok híján valóban aránytalanul korlátozhatja az állampolgárok mozgási szabadságát.
Mindenesetre a bizonytalan jogi helyzetben is van mód a szankcionálásra: Lukács András, a Levegő Munkacsoport vezetője arra hívta fel a figyelmet, hogy a szmogriadót megszegő autósokat a levegő védelméről szóló kormányrendelet értelmében – rendőri feljelentésre – 25 ezertől 100 ezer forintig terjedő bírsággal sújthatja a jegyző.
A fuvarozók támogatják, ám szintén átgondolatlannak tartják a szmogriadót – derül ki a lapunk által megkérdezett fuvarozók válaszaiból. Bánkeszi Lajos, a Beta-Trans Kft. műszaki vezetője, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete budapesti régiójának a vezetője több problémára is felhívta a figyelmet. Úgy vélte, a rendelet nincs összhangban a Budapesten január 1-jén életbe lépett behajtási rendelettel. Az adott napra szóló behajtási engedély ugyanis rendszámhoz kötött, ám ha ez a szmogriadó miatti korlátozásba esik, akkor nem tudnak szállítani. Az is gond, hogy nincs részletesen definiálva, mi a közszükségleti áruszállítás, így nem tudni, hogy például a tejen és a kenyéren kívül milyen élelmiszerek tartoznak ebbe a körbe. Továbbá: a telephelyek általában a város határában, illetve azon kívül vannak, és a gépkocsivezetők a hajnali munkakezdésre nem tudják még a BKV-t igénybe venni.
Málnási István, a 17 teherautóval dolgozó budapesti Fortuna Logistic Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, hogy fuvarfeladataik nem a rendszámokhoz, hanem a járműparkjuk műszaki paramétereihez igazodnak. Támogatják a szmogriadót, de dolgozni szeretnének. Január elején általában amúgy is csökken a megbízásuk, jelenleg a kapacitásuk felére van. Gépkocsivezetőik többsége egyébként a főváros 30 kilométeres körzetéből jár be a hajnali munkakezdésre, olyankor pedig még nem közlekednek a buszok és a villamosok.
Szemkeő Gábor, a GLS ügyvezető igazgatója elmondta, hogy szerintük a csomagszállítók postai szolgáltatást végeznek, tehát közszolgáltatók. Ezért úgy értelmezik, hogy rájuk sem vonatkozik a szmogriadó. Az élelmiszereket, a gyógyszereket naponta el kell juttatniuk a megrendelőkhöz, azaz a boltokba, a patikákba.
A nagy kapkodással, előkészítetlenül kihirdetett „szükségállapot” már csak azért is meglepő, mert az EU-tagállamok közül sehol máshol nem írja elő országos szintű jogszabály szmogriadó elrendelését önmagában a szálló por mennyiségére előírt határértékek túllépése miatt. Csak akkor rendelik ezt el, ha a por mellett más szennyező anyagok mértéke is elér egy bizonyos szintet. (Erre pedig ritkán kerül sor.) Csupán néhány nagyváros és régió ismeri a magyaréhoz hasonló önálló szállóporlimitet, így például Flandria.
A Fővárosi Közgyűlés által elrendelt járműforgalom-korlátozás európai viszonylatban szintén rendkívül szigorú. A páros napokon a páratlan, páratlanokon a páros rendszámú autók leállítását előíró rendszert a tavalyi pekingi olimpia idején alkalmazott korlátozásról másolták. Ám Pekingben ez a tilalom csak 2008. július 20. és szeptember 20. között volt érvényben – akkor hatásosnak bizonyult, de újraindítását nem tervezik. Nyugat-Európa nagyvárosaiban az 1980-as években voltak gyakoriak a téli szmogriadók, ám azóta ezeket a metropolisokat „zöldebbé” tették. Brüsszelben a napokban a szálló por miatt ismét elrendelt szmogriadó csupán az autók sebességének a korlátozásával járt, a korábban 70 km/órás szakaszokon 50 km/órára.
A hirado.hu utánajárt, mennyibe kerülne a csere.
Egy új rendszám megszerzése – beleértve a forgalmi engedély cseréjét, a rendszámtábla és az érvényesítő címke árát – csaknem 13 ezer forintba kerül, ám az autósnak nincs beleszólása, hogy a rendszám páros legyen vagy páratlan.
Jóval drágább megoldás, amikor a tulajdonos maga kívánja megválasztani a rendszámát, ebben az esetben 86 500 forint az ár. Az átrendszámozást az ország bármely okmányirodájában lehet kezdeményezni.
A hirado.hu utánajárt, mennyibe kerülne a csere.
Egy új rendszám megszerzése – beleértve a forgalmi engedély cseréjét, a rendszámtábla és az érvényesítő címke árát – csaknem 13 ezer forintba kerül, ám az autósnak nincs beleszólása, hogy a rendszám páros legyen vagy páratlan.
Jóval drágább megoldás, amikor a tulajdonos maga kívánja megválasztani a rendszámát, ebben az esetben 86 500 forint az ár. Az átrendszámozást az ország bármely okmányirodájában lehet kezdeményezni. Ingyenbusz? A fővárosi MDF-frakció kezdeményezte a főpolgármesternél, hogy a szmog-riadó ideje alatt azok az autósok, akik nem használhatják a gépkocsijukat, a forgalmi engedély felmutatásával térítésmentesen utazhassanak a BKV járatain.
Szeged már lépett is: tegnap elérte a riasztási értéket a levegőben mért szálló por koncentrációja, ezért a város vezetése úgy döntött, hogy az autóforgalmat nem korlátozzák, viszont ingyenes lesz a tömegközlekedés péntek éjfélig.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.