BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Olcsóbb gázolajat kérnek a fuvarozók

Versenyhátrányba kerültek a térség többi cégével szemben a magyar fuvarozók a gázolaj jövedéki adójának emelése miatt. Ezért a jövedéki adó nyolc forinttal történő csökkentését kérte Wáberer György, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) elnöke. Amint a kormányfőnek és a pénzügyminiszternek címzett levelében írta, a kormány a jövedéki adót éppen nyolc forinttal az EU által meghatározott minimumszint fölött állapította meg.

Szlovákia február 1-jétől 11,3 eurócenttel csökkenti a jövedéki adót, így a környező országok közül hazánkban lesz a legdrágább a gázolaj. Ez arra ösztönzi a fuvarozókat, hogy külföldön tankoljanak. Az MKFE szerint így akár 200 millió literrel is csökkenhet a magyar gázolajforgalom, ami mintegy húszmilliárd forintos jövedékiadó-kiesést jelent a költségvetésnek. Ha viszont a jövedéki adó szintjét visszavennék az unió által előírt szintre, akkor „csak” 15 milliárd forinttal csökkenne a jövedéki és az áfabevétel.

A gázolaj ára miatt a kelet–nyugati áruforgalom átterelődik Szlovákiába, és ott fizetik majd az úthasználati díjat, amely ugyan magas, akárcsak Ausztriában, de még így is bőven megéri a kamionosoknak – véli Karmos Gábor, az MKFE főtitkárhelyettese.

Tavaly május óta külföldi cég is végezhet kabotázs fuvarozást Magyarországon. Ha egy szlovák kamion teli tankkal belép, és az előírásokban megszabott egy héten belül két-három magyarországi célállomásra szállít, elviszi a megrendelőket a magyar vállalatok elől. Ráadásul Szlovákiában nincs iparűzési adó, ami szintén növeli a magyar cégek versenyhátrányát.

Az Európai Bizottság adatai szerint egyébként a harmadik országos fuvarozásban Lengyelország növelte leginkább a piaci részesedését a csatlakozás óta, és ebben a kimutatásban a négy visegrádi ország közül hazánk az utolsó helyre szorult. DK

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.