Az orosz Aeroflot felvásárolhatja Oroszország regionális légitársaságait, ezzel lekerült a napirendről az a korábbi terv is, amely szerint e cégeket a 2008-ban alapított, szentpétervári Rosszija légicégnek kellene beolvasztania, hogy ezáltal az Aeroflot riválisává erősödjön. Igor Levityin közlekedési miniszter javaslata szerint ugyanis az idén rt.-vé kell alakítani a Rossziját, bekebeleztetni vele a regionálisokat, majd az egészet odaadni az Aeroflotnak. Az ötletet Vlagyimir Putyin miniszterelnök elfogadta.
Mégis akadhatnak problémák. Az állami Rosszijának, amely a szállítási volumene alapján ma az ötödik legnagyobb orosz légitársaság, tavaly decemberi adatok szerint hatmilliárd rubelnyi adóssága van. „Gond lehet az is, hogy az Aeroflot kereskedelmi cég, a Rosszija pedig állami, vagyis az előbbibe való beolvasztásához nem elég a kormány döntése” – mutatott rá Kirill Tacsennyikov, az Otkrütije FC vezető elemzője. Szerinte az egyesülés gyakorlati előnyei sem nyilvánvalóak. Hiába nő az egyesüléssel az Aeroflot utasforgalma, ha a részvényesek a magasabb adózott eredményben érdekeltek.
Andrej Rozskov, az IFC Metropol elemzője is arra számít, hogy az Aeroflot arra kéri majd az orosz kormányt, csoportosítsa át a Rosszija adósságait, vagy adjon mellé támogatást. Esetleg alapíthat egy-két leányvállalatot, hogy azokba csoportosítsa át a Rosszijával megörökölt adósságot. Ugyanakkor a cégegyesüléssel az Aeroflot erősítheti távol-keleti, főleg vlagyivosztoki és délkelet-ázsiai pozícióit.
Jevgenyij Sago, az Ingossztrah beruházási és menedzsment-kezelési osztályának vezetője óvatosabb: az Aeroflotba olvasztandó regionálisok kicsik, belpiaci részesedésük 2-5 százalékos, s közülük csak a Rosszijának és a Vlagyivosztoknak van saját repülőtere. A többit át kell szervezni vagy be kell zárni. Nemzeti légitársasága pedig már van Oroszországnak: az SZ7 és a Transzaero, és kész versenyre kelni az Aeroflottal. BHL
Közös tervek körvonalazódnak
Az Aeroflot már a Rosszijával közös, 2011-es tervein dolgozik. A fúzió révén eddigi évi hétmillió utasa helyett jövőre 11 milliót szeretne szállítani Vitalij Szaveljev általános igazgató szerint, akit az RBK idéz. Szaveljev újságírók előtt elmondta, az Aeroflot tavaly jelentősen csökkentette a költségeit és nyereséges volt, ezt rajta kívül a világon csak egyetlen légitársaság mondhatja el magáról.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.