Cégvilág

Elárasztotta a netet a politika - Mindenhol kampányolnak

A világhálón is erősödik a választási harc: a kampány hivatalos kezdete óta az összes magyarországi pártnak nőtt az internetes jelenléte; a teljes magyar weben 21, a híroldalakon 25, a blogokon pedig 35 százalékkal nőtt a belpolitikai tartalmak mennyisége egy hónap alatt – derül ki a Szörcs.hu magyar keresőoldal napokban közzétett kimutatásából.

A világhálón is erősödik a választási harc: a kampány hivatalos kezdete óta az összes magyarországi pártnak nőtt az internetes jelenléte; a teljes magyar weben 21, a híroldalakon 25, a blogokon pedig 35 százalékkal nőtt a belpolitikai tartalmak mennyisége egy hónap alatt – derül ki a Szörcs.hu magyar keresőoldal napokban közzétett kimutatásából. A kutatás készítői a kereső adatbázisának segítségével azt vizsgálták meg, hogy mennyivel változott a politikai pártok, illetve a politikusok említésszáma a hazai online tartalmakban februárban az előző hónaphoz képest.
Összességében elmondható, hogy bár a választások közeledtével mindegyik párt erősíteni tudta a jelenlétét a világháló magyar nyelvű oldalain, a növekedés mértéke jelentősen eltér a különböző szereplők esetében. Az LMP-t például kétszer annyiszor említették februárban, mint az előző hónapban, a Fidesz említettsége viszont csak 5 százalékkal nőtt egy hónap alatt. Az MDF jelenléte 18, az MSZP-é 17, a Jobbiké pedig 10 százalékkal nőtt az adott periódusban. S bár a Fidesz egyhavi növekedése volt a legkisebb, összességében még így is ez a párt szerepelt a legtöbbször a magyar interneten, februárban összesen 1,2 millió online tartalom említette a legnagyobb ellenzéki párt nevét. A szocialista párt esetében ez a szám közel egymillió (990 ezer), amellyel az LMP 900 ezres értékkel veszi fel a versenyt a februári nagy ugrását követően. Az MDF és a Jobbik kicsit leszakadt az élmezőnytől 740 ezres, illetve 670 ezres említésszámával.
A pártokra vetített tartalmak számában, annak nagyságrendjében mindezek ellenére nincs óriási eltérés, mert nagy az átfedés. Azaz ha egy tartalom egy párt nevét megemlíti, akkor 55 százalékban legalább egy másik párté is szerepel az oldalon. Ez a jelenség a Fidesz–MSZP viszonylatában volt a legkiugróbb: az átfedés a tartalmak között 67 százalékos volt, ez gyakorlatilag a kormány-ellenzék, ellenzék-kormány online politikai kommunikációnak köszönhető.
A megjelenés gyakoriságával szemben azt viszont nehéz megállapítani a politikai témájú internetes tartalmak esetében, hogy milyen kontextusban említik az adott kulcsszót. A Szörcs.hu felmérése szerint a megjelenések 70 százalékáról nem lehetett megállapítani, hogy az pozitív vagy negatív kicsengésű az adott pártra nézve. A maradék 30 százalék elemzésének tanulsága, hogy a pártok hideget-meleget egyaránt kapnak. De míg a Fidesz esetében hasonló arányú a pozitív és a negatív kontextus (59-41 százalék), addig az MSZP esetében nyomasztó túlsúlyban (87 százalék) van a negatív környezet.
A kutatás azt is megvizsgálta, hogy az egyes pártok milyen típusú oldalakon jelennek meg a leggyakrabban. Érdekes eredmény, hogy míg a hagyományos online médiában (híroldalak, internetes újságok) a Jobbik az utolsó helyen áll a többi párthoz képest az említések számának tekintetében, a közösségi médiában (például blogok, fórumok) annál nagyobb teret kap. A blogokon februárban összesen 52 ezer alkalommal említették a pártot, ez 47 százalékos növekedést jelent januárhoz képest, ezzel szemben ugyanebben a periódusban alig két százalékkal nőt az említettségük az internetes hírekben. Ez a kutatás szerint azt mutatja, hogy a közösségi tartalmakban nagyobb teret kapnak a párt megosztó szerepével kapcsolatos vélemények is. A korábbi sajtóhírekkel szemben a felmérés szerint az LMP egyelőre nem használja erősen az online médiát (a blogokban csak 6200 említést kaptak, ez a pártok közt az utolsó), a híroldalakon ezzel szemben kimagaslóan teljesítettek, és gyakorlatilag a Fidesszel és az MSZP-vel kerültek egy súlycsoportba.
Bemutatkoznak a listát állító pártok az MTV-n
Interjúsorozattal és élő közvetítéssel készül a parlamenti választásokra a Magyar Televízió, amely bemutatja az országos listát állító pártokat, a voksolások estéjén pedig nagyszabású műsort sugároz. A kampányidőszakban Az Este kiemelten foglalkozik az országgyűlési választásokkal, a választáson induló pártokkal és a jelöltekkel. A tematika másik részét azok az egyenként huszonöt perces interjúk adják, amelyeket a listát állító pártok képviselőjelöltjeivel készítenek Az Este és a Ma Reggel műsorvezetői.

Politikai hirdetések: a választók felét nem érdeklik

A választópolgárok közel felét egyáltalán nem érdeklik a politikai hirdetések – derül ki a KutatóCentrum és a Marketing&Média közös villámkutatásából.

E szerint a 18–64 éves korosztály 45 százaléka semmilyen formában sem figyeli a pártreklámokat; akik viszont követik a kampányt, kifejezetten nyitottak: 68 százalékuk minden politikai témájú hirdetést megnéz, a beállítottságától függetlenül.

A pártok programjairól a televízió és az internet szolgáltatja a legtöbb hasznos információt, legalábbis a kutatásban megkérdezettek fele az említett médiumokból tájékozódik, a szórólapokat és a nyomtatott sajtót már csak a választópolgárok közel harmada tartja hasznos információforrásnak.

„A televízión keresztül több társadalmi réteget lehet elérni, így nem csoda, ha a pártok körében népszerű eszköznek számít” – értékelte az eredményeket Györfi Anna, a KutatóCentrum kutatásvezetője. „Az internet népszerűségét pedig az adja, hogy ott a választópolgárok aktívan kereshetik az őket érdeklő információkat” – tette hozzá.

E szerint a 18–64 éves korosztály 45 százaléka semmilyen formában sem figyeli a pártreklámokat; akik viszont követik a kampányt, kifejezetten nyitottak: 68 százalékuk minden politikai témájú hirdetést megnéz, a beállítottságától függetlenül.

A pártok programjairól a televízió és az internet szolgáltatja a legtöbb hasznos információt, legalábbis a kutatásban megkérdezettek fele az említett médiumokból tájékozódik, a szórólapokat és a nyomtatott sajtót már csak a választópolgárok közel harmada tartja hasznos információforrásnak.

„A televízión keresztül több társadalmi réteget lehet elérni, így nem csoda, ha a pártok körében népszerű eszköznek számít” – értékelte az eredményeket Györfi Anna, a KutatóCentrum kutatásvezetője. „Az internet népszerűségét pedig az adja, hogy ott a választópolgárok aktívan kereshetik az őket érdeklő információkat” – tette hozzá. -->

internetes keresés netes politika kampány
Kapcsolódó cikkek