BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mozgolódás a taxis piacon

Létrejött a legnagyobb fővárosi fuvarszervező cég, újraosztják a ferihegyi transzfert

Felbolydult a fővárosi taxis piac: szeptember végén a Tele5 és a Rádiótaxi összeolvadásával létrejött a legnagyobb budapesti fuvarszervező vállalat, a Ferihegyi repteret üzemeltető Budapest Airport pedig a múlt héten jelentette be, hogy felmondja a Zóna Taxival kötött szerződését, és új tendert ír ki a légikikötőt kiszolgáló taxiszolgáltatásra, gyakorlatilag újraosztva ezzel a budapesti piac tortájának egyik jelentős szeletét. A taxis cégek vezetői úgy látják, hogy a tavalyi zuhanás után az idén már stagnált a kereslet, az elmúlt hónapokban pedig már a lassú fellendülés első jeleit is érezni.

„Tavaly 10-15-20 százalékkal csökkent a megrendelések száma a fővárosi piacon, s mivel emiatt a korábbinál jóval több taxis dobta be a törülközőt, így a túlnyomórészt a tagdíjakból élő fuvarszervező társaságoknak is jelentős bevételkiesést kellett elkönyvelniük. Ez történt a Tele5 és a Rádiótaxi esetében is, ezért a költségcsökkentés, a hatékonyságnövelés miatt döntöttek a tulajdonosok a fúzió mellett” – mondta a Világgazdaságnak az összeolvadás üzleti hátteréről Horváth Csaba, az új vállalkozás ügyvezető igazgatója. Mint azt a Népszabadság megírta: a múlt hónap végén a két cég fúziójával megalakult az ország legnagyobb taxis cége, a piac 20 százalékát lefedő Rádió Tele5 Taxi Holding Kft., amely mögött a cégbírósági adatok szerint három cég – a Tele5 Taxi korábbi tulajdonosa, a Tele 5 Kft., valamint a Rádiótaxit üzemeltető HP Taxi Kft. és a Rádiótaxi Kft. – áll egyenlő, 33,33 százalékos tulajdonrésszel. Az ügyvezető elmondása szerint az összeolvadással jelentős kiadásokat tudtak megtakarítani – a cégvezetésben és a kiszolgáló infrastruktúrában megszüntették a párhuzamosságokat, ennek keretében például egy teljes, feleslegessé vált irodaépületet bezártak, az így felszabadult pluszpénzt a taxisofőrök által fizetendő alvállalkozói díjak csökkentésére, valamint technológiai fejlesztésekre fordították. Utóbbinak köszönhetően például az elkövetkező hetekben bevezetik az autóikban a mobiltelefonos fizetés lehetőségét is a már meglévő bankkártyás, csekkes és prepaid taxikártyás megoldás mellé. Horváth Csaba a stratégiájukról elmondta: nem kívánnak részt venni az esztelen árversenyben, inkább a minőség, a megbízhatóság és a rugalmasság javításával próbálnak meg minél több ügyfelet szerezni.

A budapesti taxis piac másik nagy szereplőjénél, a City Taxinál – amely több vidéki városban is tevékenykedik, így a legnagyobb országos taxis társaságnak számít – szintén nehéz évet zártak tavaly, 10-12 százalékkal esett vissza a fuvarszám. „A kiesést a létszám korlátozásával kompenzáltuk, az eltávozott kollégákat nem pótoltuk újak felvételével, így tavaly körülbelül 60 fővel csökkent a sofőrjeink száma, és 800 főben határoztuk meg a maximumot. Ezzel az alvállalkozóink megélhetését védjük, mert kevesebben kell osztozniuk a beérkező megrendeléseken” – mondta a Világgazdaságnak Tamás Miklós, a City Taxi és egyben a Taxi Fuvarszervező Társaságok Szövetségének elnöke. Elmondása szerint az idei év második felében megállt a viszszaesés, stagnálni kezdett a piac, ősszel pedig már a fellendülés első jelei voltak érezhetők. Főleg a céges ügyfelek érdeklődése nőtt meg az szeptember–októberben, a magánszemélyek továbbra sem taxiznak szívesen. A társaságnál egyébként a fuvarok 60 százalékát a céges ügyfelek adják. Tamás Miklós elmondta, hogy a City Taxinál is jelentős fejlesztéseket hajtottak végre az elmúlt időszakban: még a válság előtt felszerelték az összes autójukat POS terminállal, bevezették az úgynevezett „félcsendes” címkiadást, a taxicsekkes fizetést sokkal rugalmasabb plasztikkártyás rendszerre állították át, most pedig a kocsik GPS-modullal történő felszerelését kezdték el.

A fővárosi taxis piac kilátásaival kapcsolatban a szövetség elnöke elmondta: nem számít a közeljövőben további fúziókra, hiszen véleménye szerint a nagyobb társaságok gyakran igen eltérő tarifapolitikával, profillal, ügyfélkörrel rendelkeznek, és nem is kívánják feladni a függetlenségüket. A City Taxinál a szövetkezeti működési forma is nehezítene egy esetleges összeolvadást. Budapesten egyébként már körülbelül 15-17 taxis társaság működik, a szám folyamatosan változik, mert sorra alakulnak az alig 5-30 autóval fuvarozó minicégek. A piacon 5-7 cég számít meghatározónak, náluk dolgozik a fővárosi taxisok több mint fele. A becslések szerint Budapest útjain 5400-5600 engedéllyel rendelkező, valamint körülbelül ezer „feketetaxis” furikázik nap mint nap, ez a szám a válság miatt érezhetően megcsappant, bár a lapunknak megszólaló szakemberek szerint még így is túl sok. Tamás Miklós és Horváth Csaba szerint az lenne az ideális, ha körülbelül 3500-4000 taxis lenne Budapesten, utóbbi emellett úgy gondolja, hogy az októberben megalakuló új városvezetéssel együttműködve, valamennyi érdekelt szempontjait figyelembe véve, új alapokra kellene helyezni a fővárosi taxis személyszállítást. Tamás Miklós szerint a kereslet növelése érdekében elengedhetetlen lenne a piac átláthatóságának növelése, amelyet többek közt egységes tarifarendszer és mindenkire egyformán vonatkozó előírások bevezetésével lehet elérni.

Áll a bál a Ferihegyi reptéren

Nem bontotta fel a Ferihegyi repteret üzemeltető Budapest Airport (BA) Zrt. a Zóna Taxi hálózatot működtető Zóna-Service

Zrt.-vel a szerződést, így a cég továbbra is végez fuvarozási szolgáltatást Ferihegyen – mondta tegnap Veres István, a Zóna-Service szóvivője, ezzel cáfolta a korábbi közle-ményükben foglaltakat.

Kifejtette: mostanra tüzetesen átnézték jogászaikkal a BA-tól kapott levelet, és kiderült, a repteret üzemeltető cég nem felmondta a szerződést, hanem a kontraktus 60 nap utáni felmondására hívja fel a figyelmet.

A BA október 7-én közölte, hogy felmondja az eddigi megállapodást, és új tendert írt ki a repülőtérről üzemelő taxiszolgáltatásra, amelyre több, a budapesti taxis piacon jelen lévő céget hívott meg.

Lapinformáció szerint

a City Taxi, a 6x6, a Főtaxi és a Budapest Taxi kapott meghívást a BA új taxitenderére, nem hívták meg viszont sem az újonnan létrehozott Rádió-Tele5 konzorciumot, sem az ötszáz autónál többet futtató Taxi4-et.

Zrt.-vel a szerződést, így a cég továbbra is végez fuvarozási szolgáltatást Ferihegyen – mondta tegnap Veres István, a Zóna-Service szóvivője, ezzel cáfolta a korábbi közle-ményükben foglaltakat.

Kifejtette: mostanra tüzetesen átnézték jogászaikkal a BA-tól kapott levelet, és kiderült, a repteret üzemeltető cég nem felmondta a szerződést, hanem a kontraktus 60 nap utáni felmondására hívja fel a figyelmet.

A BA október 7-én közölte, hogy felmondja az eddigi megállapodást, és új tendert írt ki a repülőtérről üzemelő taxiszolgáltatásra, amelyre több, a budapesti taxis piacon jelen lévő céget hívott meg.

Lapinformáció szerint

a City Taxi, a 6x6, a Főtaxi és a Budapest Taxi kapott meghívást a BA új taxitenderére, nem hívták meg viszont sem az újonnan létrehozott Rádió-Tele5 konzorciumot, sem az ötszáz autónál többet futtató Taxi4-et. -->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.