Az autópiac fejlődése azt mutatja, az USA erőteljesen kapaszkodik kifelé a válságból, és az idén szinte töretlenül bővül az eladási szint. A MotorIntelligence összesítése szerint az Egyesült Államokban október végéig a tavalyi tízhavi darabszámnál 5,3 százalékkal több, összesen 4,84 millió személyautó kelt el. Az e fölötti méretkategória – a minibuszok, divatterepjárók, valamint pick-upok – együttes forgalma pedig 16,7 százalékos emelkedéssel elérte a 4,73 milliót.
Pedig januárban a földrész legnagyobb autószalonján, Detroitban az iparági guruk még úgy tartották, a nagy kocsik forgalmának fellendülésére nincs is remény. Két év alatt ugyanis 5,5 millióval, 10,4 millióra csökkent az Egyesült Államokban eladott személyautók és az akként használt pick-upok száma, különösen ez utóbbiak bizonyultak a válság nagy veszteseinek. Ezekből ugyanis a tavalyelőttinél másfél millióval kevesebb fogyott tavaly, miután – átmenetileg – az üzemanyag-takarékos személygépkocsik iránt nőtt a kereslet.
Most pedig azt látjuk, hogy a kiskocsik forgalomba helyezésének száma 1,5 százalékkal, 1,616 millióra csökkent, viszont a középkategória értékesítése tizedével, 2,408 millióra, a luxusszegmensé pedig 7,2 százalékkal, 743 ezerre bővült. Jó egyharmaddal több kelt el az Amerikában közepes méretűnek számító SUV-okból, de még a hatalmas motorral hajtott „full size” pick-upok forgalma is 14 százalékkal, 1,334 millióra bővült. Mind az idei első tíz hónapban, mind októberben a legnagyobb darabszámban eladott modell a Ford F, valamint a Chevrolet Silverado pick-up volt.
Megfordult tehát a trend, részben annak köszönhetően is, hogy egy gallon benzin (egy amerikai gallon 3,7 liter) ára jó ideje stabilan 3 dollár alatt van. Mert a hatalmas kocsik iránti kereslet – hónapokkal a hitelválság kitörése előtt – akkor fordult zuhanásba, amikor már négy dollárba került egy gallon benzin, és ez a szint (akkori árfolyamon 170 forintba került egy liter) sokkolta az amerikaiakat. Olyannyira, hogy a vevők elfordultak a nagyméretű pick-upoktól és a hatalmas műterepjáróktól, amelyekből 36, illetve 42 százalékkal vettek kevesebbet tavalyelőtt májusban, mint 2007 ötödik hónapjában.
A fentiek alapján nem is csoda az a lendület, ahogyan a General Motors-papírokat fogadták a tőzsdén múlt szerdán. Igaz, a cég csinált is egy kis felhajtást: a Wall Streeten felsorakoztatta modellpalettáját, és egy Chevrolet Camaro V8-as motorjának felbőgése adta meg a jelet a kereskedés megkezdésére a hagyományos csengőhang helyett.
Az első kereskedési napon 478 millió részvény kelt el 33 dolláros áron, és a cég dolgozói mellett a General Motors Co. kínai vegyes vállalati partnere, a SAIC is a vásárlók között volt. Másnap a kereskedés már 35 dolláron indult, 2 dollárral a kibocsátási ár fölött. A papír továbbra is hatalmas keresletet vonzott: 452 millió részvény cserélt gazdát, ez a NYSE teljes forgalmának 10 százaléka. A teljes amerikai piacon 1,5 százalékot emelt a GM-kibocsátás. Nem is csoda a sikeres indulás, hiszen a GM 2004 óta várja az első nyereséges évet. A várhatóan 23,1 milliárd dolláros forrást jelentő tőzsdei bevezetés nyomán a washingtoni kormány tulajdonrésze 61 százalékról mintegy 33-ra csökken.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.