BUX 39,520.76
-0.95%
BUMIX 3,746.49
-0.20%
CETOP20 1,882.05
0.00%
OTP 8,410
-0.92%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
+2.59%
0.00%
ZWACK 18,450
+0.54%
0.00%
ANY 1,585
0.00%
RABA 1,085
0.00%
0.00%
-1.57%
0.00%
0.00%
OPUS 168.2
-0.59%
+7.88%
-0.14%
0.00%
-1.28%
OTT1 149.2
0.00%
0.00%
MOL 2,946
-0.81%
DELTA 38.55
-2.41%
ALTEO 2,350
-1.67%
0.00%
-1.22%
EHEP 1,160
-3.33%
0.00%
-0.77%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.37%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
0.00%
-2.30%
0.00%
0.00%
-0.36%
0.00%
GOPD 12,900
0.00%
OXOTH 3,700
0.00%
-1.79%
NAP 1,220
0.00%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Ismét divattá vált a luxus

A növekvő világpiaci kereslet miatt Svájc nem tud elég órát gyártani

Az elmúlt hónapban 18 százalékkal több órát exportált Svájc, mint tavaly októberben, a növekedés azonban nem lepte meg az iparágat, hiszen január óta tapasztalható a világpiacon a drága órák iránti kereslet bővülése. Tavaly azonban igen súlyos volt a helyzet: a svájci óraexport-bevétel 24 százalékkal csökkent 2009 első tizenegy hónapjában. Emiatt az óragyárak és az alkatrész-beszállítóik egyaránt viszszafejlesztették a gyártókapacitást, és ez természetesen elbocsátásokkal járt. A szektor dolgozóinak mintegy 13 százaléka vesztette el állását végleg, vagy vált rövid időre munkanélkülivé. A termelőkapacitás tavalyi leépítése az idei év elején óriási áruhiányt okozott, mert nem várt módon élénkülni kezdett a kereslet a világpiacon, és az élénkülés azóta folyamatos.

Amint a svájci óraipari szövetség megállapítja, októberben – az elmúlt év októberéhez képest – egyenlő arányban nőtt a világpiacon eladott órák értéke és darabszáma, ez 2,7 millióra emelkedett. A tízhavi 25,5 milliós darabszám gyári áron 12,2 milliárd svájci frankot ért, ez egyaránt 21 százalékkal haladja meg az elmúlt év azonos időszakában elért darabszámot és forgalmat. Ezzel együtt két éve még 27,365 millió darabot és 13,4 milliárd frankot rögzített a statisztika.

A svájci órák legnagyobb pia-cainak erősödését mutatja, hogy októberben néhány százalékkal, 38-ra erősödött a 200–500 frank közti, valamint a 19 százalékra a 3 ezernél magasabb exportárú órák forgalma. A 200-nál olcsóbb darabok aránya pedig 14-ről 9 százalékra csökkent.

A fentieket a 14 luxusmárkát forgalmazó Watch de Luxe Kft. résztulajdonosa, Szerb Gábor azzal egészítette ki, hogy a krízis eredményeként ugyanakkor a kisebb márkák igen rossz anyagi helyzetbe kerültek, és az idén sem élénkülnek eladásaik, míg az elismert márkák nem tudták kielégíteni a megrendeléseket az idei első hónapokban, ezért közülük többen nem fogják elérni a két évvel ezelőtti értékesítési szintet sem, nemhogy a 2007-est. Ezért tavasz óta ismét folyik a termelőkapacitás bővítése, ha óvatosan is, mert a nagy gyártócsoportok attól tartanak, hogy a világválság lefolyása W alakú lehet. A svájci óragyártás központjában, a Jura-hegység völgyeiben ugyanis körülbelül ezer óramárkát tartanak nyilván, ám a világpiac több mint 95 százalékát ötven név szolgálja ki.

Magyarországon csupán a második fél évben indult meg a svájci órák értékesítésében némi élénkülés az elmúlt év azonos időszakához képest. De itthon is csupán a nagy, ismert gyártók forgalma bővül: az eddig is másodhegedűs szerepet játszó márkák eladása romlik – hangsúlyozta Szerb Gábor.

A tapasztalatok szerint a válság sújtotta piacokon – így hazánkban – különös jelentősége lett a márkakluboknak, amelyek rendezvényeket tartanak törzsvásárlóik számára. Mivel ezek importőrei folyamatosan jelzik jelenlétüket a piacon a potenciális vásárlóréteg szemében, könnyebben is vészelték át az elmúlt másfél év hullámvölgyét.

Ami a divatcégek saját márkás kollekcióit illeti, azok még 2008 végén is jól mentek a magyar piacon, de sem az elmúlt évi, sem az idei teljesítménnyel nem dicsekedhetnek. Piaci információink szerint elsősorban két név, a Guess és a Police bizonyult krízisállónak.

Amíg az ázsiai és a nyugat-európai Seiko-forgalmazók eladásai az idén jelentősen bővültek, idehaza egyelőre nem számolhatunk be biztató eredményekről – mondta Lichtenberger Attila, a Seiko magyarországi képviseletének vezetője. Magyarországon az elmúlt 4-5 év trendje folytatódik: egyre tágul az olló, és szinte csak a nagyon drága és a nagyon olcsó darabok fogynak. Olyanynyira, hogy a 100 ezer forintos ársávban is egyre kevesebb a vásárló, és inkább az 50 ezer forint alatti modellek a kelendők. A vitathatatlanul legnépszerűbbek azonban a 10 ezer forint körüli modellek, így a Seiko óracsalád belépő márkája, a 20 ezernél olcsóbb palettát felvonultató Lorus fogy legjobban. A középkategóriás – 20–50 ezer forintos – Pulsar van talán a legnehezebb piaci helyzetben manapság, de még az órákat 50 ezertől 5 millió forintig kínáló Seikóból is legnagyobb számban a legolcsóbbakat veszik.

Minden hazai importőr azzal küzd, hogy egyre kisebb a boltok kockázatvállalási készsége és/ vagy forgótőkeháttere. Emiatt csupán néhány darabot tartanak egy-egy márkától az üzletben, s az értékesítés többnyire katalógusból, egyedi berendelés alapján folyik. Az árfolyam-ingadozások miatt igen kényes helyzetben lévő importőrök tehát nemigen tudnak akár néhány hónapra is előre tervezni, rendelni. A viszonteladói számát két év alatt 150-ről 200-ra növelt Seiko-képviselet azt tapasztalja, hogy a kiskereskedők forgalomcsökkenése még nem állt meg.

Az év órái

Az órakészítők Oscar-díjának is szokták nevezni azt a kitüntetést, amit a november 18-án a svájci Grand Prix d’Horlogerie de Geneve 2010 gálán adott át a szakmai zsűri. Az év sportórája – a nálunk 5 millió forintba kerülő – Seiko Spring Drive Spacewalk lett. Az ötezer svájci frank alatti kategóriában pedig az új trendnek megfelelően kicsi, csupán 41 milliméter átmérőjű TAG Heuer Carrera 1887 Cronograph modellt tüntették ki.


Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek