Erőteljesen készül a világválság utáni időkre Japán legnagyobb autóipari beszállítói csoportja, a Denso, amelynek magyar leányvállalata várhatóan ötödével növeli árbevételét a márciusban záruló üzleti évben. A lendület már tavaly óta tart. Novemberre bővítették ki kétezer négyzetméterrel a Denso Automotive Deutschland GmbH aacheni tervező- és tesztközpontját 19,3 millió euróból, így már 6,5 ezer négyzetméteren tervezhet a cég hajtásláncokat, elektronikai rendszereket és elektromos berendezéseket az európai autógyáraknak. A Denso és a Toyota Industries Corporation (TICO) közös, ötszáz fős, légkondicionáló-kompresszorokat előállító gyára júniustól termel Indonéziában. A 23,7 millió dollárba kerülő üzemtől a működés első évében egymillió egységet várnak. Ez év augusztusában már a cég északkelet-kínai légkondicionáló-gyára építését is megkezdik. A 15 ezer négyzetméteres, 20 millió dollárból telepítendő létesítmény a jövő év végétől szállít azoknak a vegyes vállalatoknak, amelyeket a Toyota és a Volkswagen hozott létre a helyi FAW csoporttal.
A Denso Indiában 35,5 millió dollárból (3 milliárd jen) létesít fejlesztőközpontot az év végéig, hogy gyorsabban reagálhasson a szubkontinens erőteljesen bővülő autópiacának igényeire. A központban majd egyebek között elektronikai, valamint informatikai és biztonsági rendszereket, továbbá hajtásláncokat fejlesztenek – jelentette be Szugi Hikaru, a Denso tervező-, kutató-, fejlesztőközpontjának a vezetője.
Végül a Brazíliában, Sao Paulo közelében egy év múlva elkészülő nyolcezer négyzetméteres fejlesztőüzem feladata légkondicionálók, önindítók, generátorok és hajtásláncalkatrészek fejlesztése lesz. A Denso azért fordít 49,4 millió dollárt az üzemre, mert már öt gyára van Brazíliában, egy pedig Argentínában, így kézenfekvő a termékfejlesztést is a piac közelébe telepíteni.
Igaz, hogy a március 31-én zárult üzleti évben 5,3 százalékkal, 32 milliárd dollárra (2976 milliárd jen) csökkent a Denso Corp. forgalma, ám a konszolidált árbevételének 9,1 százalékát így is kutatásra és fejlesztésre fordította. A folyó üzleti év első felében azonban már 22 százalékkal, 18,96 milliárd dollárra nőtt az árbevétel, az adózott eredmény pedig az egy esztendővel korábbi 60,3 millió dollárról 1,12 milliárdra emelkedett. A csoport azt is közölte, hogy a második fél évben már csökken a profit.
A Densónak több mint kétszáz leányvállalata van a világ 34 régiójában, és nagyjából 120 ezer alkalmazottja. A cseh, német, magyar, olasz, lengyel, portugál, spanyol és angol gyárakban pedig 13 ezren dolgoznak.
A Denso Gyártó Magyarország Kft., mint említettük, várhatóan mintegy 20 százalékkal növeli árbevételét a március 31-én záruló üzleti évben. A Székesfehérváron többek között dízeladagolókat gyártó cég termékei 5 százalékát Magyarországon, 85 százalékát Európában, a többit főként az amerikai kontinensen, valamint Kínában értékesíti. Mint a cégvezető, Jamagucsi Sinszuke bejelentette, a vállalat a költségek csökkentésével, a termelékenység növelésével s üzleti partnerei számának a bővítésével túljutott az autóipart és annak beszállítóit sújtó válságon.
Ennek már ideje is volt, hiszen a 3200 saját és ezer kölcsönzött dolgozót foglalkoztató kft. az elmúlt két évben súlyos veszteségeket szenvedett el. Több lépcsőben komoly létszámleépítésre is kényszerült a válság kitörését követően. A cég egyik bemutatkozó anyaga szerint 2007 végén több mint ötezer munkavállalója volt.
Az 1997-ben 75 millió eurós beruházással alapított Denso Kft. 1998-ban kezdte meg a munkát, ötszáz fővel. Kínálata folyamatosan bővült, így például megkezdődött a rendszervezérlő egységek és a gyújtógyertyák összeszerelése, illetve 2006-tól a benzinmotorok befecskendezőinek a gyártása is.
A következő évben – részben vissza nem térítendő állami támogatásból és 24,3 millió eurós tőkeemelésből – 8 milliárd forintos beruházássorozat zárult Székesfehérváron: az új csarnokkal a korábbi 61 ezerről 70 600 négyzetméterre nőtt a gyártóterület. A cégvezető várakozásai szerint 2012 után 13-15 százalékkal bővül a gyár rendelésállománya.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.