BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Érdekharcok az autószalonon

A Genfi Autószalon sajtónapja nem felhőtlen ünnep: a márkavezetők néha alaposan odamondogatnak egymásnak.

Magyar szemszögből a Genfi Autószalon legfontosabb hírével Rupert Stadler, az Audi AG igazgatótanácsának elnöke szolgált, amikor a keddi, első sajtónapot azzal a bejelentéssel nyitotta, hogy Győrben készül majd az Audi legfrissebb modellje, az A3 Sedan.

„Ezzel a középkategóriás kocsival biztosítjuk a hamarosan megépülő magyarországi járműgyárunk kihasználtságát” – hangsúlyozta Rupert Stadler, miután leleplezték az eddig rejtegetett autót. Az Audi az idei első negyedévben fennállása legjobb háromhavi értékesítési eredményét várja, és az Egyesült Államokban legalább 10 százalékos eladásbővülésre számít.

Még a fentieknél is nagyobbat szólt azonban a Volkswagen AG igazgatótanácsa elnöke, Ferdinand Piech kijelentése, hogy ha a FIAT eladná az Alfa Romeót, a VW megnégyszerezné az egy ideje gyengélkedő márka eladásait. Pontosabban azt mondta a VW-vezér, hogy német tulajdonban öt éven belül évente 400 ezer Alfa Romeo találhatna gazdára.

A FIAT első embere, Sergio Marchionne persze nem megy bele az üzletbe, hiszen épp elég támadás érte odahaza, amikor meglebegtette: a cég és a Chrysler két-három éven belül fuzionálhat, mégpedig detroiti székhellyel. Nem is csoda, ha egy hónapja Marchionne leszögezte: „Amíg én vagyok a FIAT és a Chrysler vezérigazgatója, Piech úr nem kapja meg az Alfa Romeót.”

Piech már a tavaly szeptemberi Párizsi Autószalonon is beszélt az Alfa Romeo megvásárlásáról, hozzátéve, hogy „a Volkswagennek van ideje”. A FIAT menedzsere viszont azt tanácsolta a német riválisnak, hogy inkább koncentráljon a gyengélkedő SEAT rendbehozatalára. A SEAT-ot maga Piech is a Volkswagen márkacsalád „örökbe fogadott gyermekének” nevezte, de sietett leszögezni, a spanyol márka teljesítménye „gyorsan javul”.

A VW AG ugyanakkor a BMW-nek is meglepetést szerzett, miután megvásárolta a szénszálasműanyag-gyártás specialistájának számító SGL Carbon 8,2 százalékát. Ez utóbbi ugyanis a BMW üzleti partnere, és a két cég azt tervezte, 230 millió eurós befektetéssel vegyes vállalatot hoz létre.

„A Volkswagen nem tájékoztatott az SGL-lel kapcsolatos terveiről” – mondta a sajtónak Norbert Reithofer, a BMW vezérigazgatója az autószalonon. Az viszont kétségtelen, hogy a VW részvényvásárlása feszültséget okoz a két német autóipari óriás között, hiszen a BMW és az SGL azért szövetkezett, hogy szénszálas műanyagból ultrakönnyű karosszériákat gyártsanak a BMW elektromos autói számára, amelyeket olyan városóriásoknak szánnak, mint például Sanghaj.

A Mercedes-Benz az idén ismét rekordévet vár a legutóbbi, a 2007-es után, amikor 1,19 millió személyautót adott el. A márka annál is inkább derűlátó, hogy tavaly már 1,17 milliónál tartott a márka a világpiacon. Dieter Zetsche vezérigazgató pedig azt sem zárná ki, hogy a kínai Mercedes-gyárból exportáljanak.

Az Adam Opel AG egymillióval emeli idei európai értékesítési tervét, és több mint 1,3 millió autó eladására készül – jelentette be Nick Reilly vezérigazgató, hozzátéve: az idei cél már a nyereségesség. Mint kiemelte: korábban 3 milliárd dolláros veszteséggel számolt, a végső összeg azonban mindöszsze 1,8 milliárd lett, és ennek alapján Reilly igen derűlátó: mint mondta, 2011-ben az Adam Opel AG visszatér a feketébe. Az is igaz ugyanakkor, hogy jóllehet a karcsúsítási tervek ellenére nem zárták még be a bochumi sebességváltógyárat, az idén elkerülhetetlen lesz a lépés.

Stephen Odell, a Ford Europe vezetője szerint jó úton vannak ahhoz, hogy az idei üzleti évet ismét nyereséggel zárják. Hangsúlyozta ugyanakkor, hogy nem árcsökkentéssel próbál piaci részesedést hódítani a Ford. A Wall Street Journal azt emelte ki a szakember beszédéből, hogy az európai autógyárak 65-70 százalékos kihasználtsággal működnek a kereslet lanyhasága miatt. A Global Insight felmérése pedig azt mutatja, hogy földrészünk gyártókapacitása 24,6 millió, tavaly mégis csak 18,7 millió jármű készült Európában, ez nem több 76 százalékos kihasználtsági aránynál.

Már rendezik a terepet

A Világgazdaság értesülései szerint a múlt héten kezdődött meg a tereprendezés azon a 200 hektáros győri telephelyen, ahol a 350 ezer négyzetméteres üzemcsarnok épül. Mivel a csarnok egy komplett autógyárnak ad otthont, a több mint 900 millió eurós beruházás révén prés- és karosszériagyártó üzemet, fényezőműhelyt és szereldét egyaránt létesítenek. Az évi 125 ezer gépkocsi kibocsátására képes új autógyár 2013 második negyedévétől négy Audi modellt gyárt majd, ezek egyike lesz az A3 Sedan.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.