A kutatás szerint tavaly az utóbbi terület teljes árbevétele 58,31 milliárd forint volt, ez
3 százalékos csökkenést mutat a 2009-es 59,95 milliárdhoz képest. A MEME elnöke szerint bizakodásra adhat okot a piac szereplői számára, hogy a 2008/09-es 16 százalékos zuhanáshoz képest jelentősen lelassult tavaly a visszaesés. Hozzátette: az online szegmenst leszámítva a teljes hirdetési piacon belül a többi szereplőhöz képest – sajtó, rádió, közterület, mozi – a televíziók érték el nagy valószínűséggel a legjobb eredményt tavaly, így becsléseik szerint az összement teljes reklámtortából arányaiban az előző évinél nagyobb szeletet hasíthatott ki magának a tévés piac. Erről akkor bizonyosodhatnak meg, amikor a többi szegmens is publikálja a reklámadatait.
Az adatokat részletesebben megvizsgálva elmondható, hogy folytatódott a tévés piac szegmentálódása. Míg 2008-ban az akkor 71,51 milliárd forintos reklámbevétel 85 százaléka (60,78 milliárd forint) az országos, földi sugárzású csatornákhoz vándorolt, 2010-ben a jóval kisebb
piacnak már csak 76 százalékát uralták (44,30 milliárd forintot). „A földi sugárzású médiumok tovább vesztettek pozíciójukból, de a piac „nem földi sugárzású” szeletének növekedése sem hozta el a várt fellendülést az adott szektorban, hiszen a 24 százalékosra nőtt részesedésen több mint negyven piaci szereplő osztozik” – mondta Málnay B. Levente. A tévécsatorna-fajták közti megoszlás változásával szemben a különböző reklámtípusokból származó bevételek aránya az elmúlt években szinte változatlan maradt: csakúgy, mint korábban, tavaly is a reklámspotokból származott a hirdetési bevételek 96 százaléka, a nem spotjellegű, azaz főleg szponzorációból származó bevételek aránya 4 százalék maradt. Ezen a megoszláson némileg változtathat, hogy az új médiatörvény januártól engedélyezi a termékelhelyezést a műsorokban. „A tervek szerint ezt az új tényezőt is figyelembe vesszük a következő felmérésünknél, a nem spotbevételek közé sorolva” – mondta Málnay B. Levente, aki szerint még nem lehet megmondani, mekkora pluszbevételt hozhat a termékelhelyezés a tévés reklámpiac számára.
Tényeken alapuló számok
Az idén tette közzé hatodik alkalommal a MEME az Ernst & Younggal közösen az elektronikus médiumok hirdetési bevételeiről szóló Reklámtorta 2010-es felmérését. A reklámpiac nagyságának megállapításánál a reklámspotokból és szponzorációból származó, ügynökségi és egyéb kedvezményekkel csökkentett, úgynevezett „net-net” bevételeket vették figyelembe. Ennek megfelelően a reklámtorta nem tartalmaz olyan egyéb bevételi forrásokat, mint az emelt díjas telefon és SMS, valamint a rendezvények és a saját márkás árucikkek. A reklámtorta a bartertranzakciókat sem tartalmazza. Az előző évhez képest változás, hogy 15 új televízió csatlakozott a felméréshez, így összesen 45 tévé van a 2010. évi reklámtorta adatszolgáltatói között. A Magyarországon reklámot értékesítő, magyar nyelvű csatornák majdnem mindegyike részt vett az adatszolgáltatásban, lefedve a teljes piac 98 százalékát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.