BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A földrengés és a cunami hatása Japán autóiparára

Évi kilencmilliós darabszámával Japán a világ legproduktívabb járműgyártója. Az autóipar fontos szerepet tölt be a szigetország gazdaságában, de a március 11-i katasztrófa után a „hogyan tovább” kérdésre egyelőre nehéz válaszolni.

A csapás ugyanis elsősorban a Tohoku régióban működő beszállítókat érte, s róluk jelenleg keveset tudni.

Ha a következményeket nézzük, egyértelmű, hogy a Honda járt a legrosszabbul, mert az anyagi károkon túl náluk egy emberéletet és 17 sérültet követelt a tragédia. A cég egy hétre leállította a gyártást, hogy a károk felmérésére és a helyreállításra fektessék a hangsúlyt.

A gyártást a Mazdánál is felfüggesztették egy időre, de utánpótlási zavarokkal nem számolnak, hiszen a határon túli üzemeikben a helyi beszállítókra alapoznak. Hasonló a helyzet a Mitsubishinél és a Nissannál is. Utóbbinak több gyára is megsérült, de a nemzetközi beszállítói hálózatnak köszönhetően nem kell alkatrészhiánytól tartania.

A Subaru, pontosabban a Fuji Heavy Industries gummai üzeme szintén megsérült, s több egységben szünetelt a termelés, mert számos alkatrész nem érkezett meg a földrengés sújtotta övezetből. A Suzuki gyárait nem érte kár, az alkatrész-beszállítási problémák pedig vélhetően záros határidőn belül megoldódnak. Addig a tartalékokra támaszkodhat Esztergom is, ahol – az importőr szerint – jó pár hónapig kitart a készlet.

A Toyota mijagi bázisán megrepedtek a falak és a kémények, Kantóban pedig elmozdultak a présgépek, a gyártást ők is leállították egy hétre, s megnyugtattak minden külföldi Toyota-vásárlót, hogy nem lesz érzékelhető az átmeneti szünet. n

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.