BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lehetőség a versenyelőnyre

A disztribúciós folyamatok hatékonnyá tételében alkalmazott technológiák és menedzsmenteszközök általános vizsgálata során alacsony-közepes elterjedtségi szint volt jellemző – derül ki a Budapesti Corvinus Egyetem Logisztika és Ellátási Lánc Menedzsment Tanszékén készült kutatásból.

A vállalati mintát két csoportra osztva az elsőbe 26 fejlett disztribúciós menedzsmentgyakorlatot folytató cég került. Ez a kör különösen jó eredményeket ért el az információáramlást segítő eszközök használatának gyakoriságában, de a teljesítménymenedzsment esetén is. Az anyagáramlás támogatására azonban még ezek a vállalatok sem használják ki teljes mértékben azt, hogy milyen sokoldalú a megosztott információ, mennyi mindenre lehet azt alkalmazni, ha tudatosan használják és dolgozzák fel, valamint, hogy az alkalmazott teljesítménymenedzsment-eszközök jó átláthatóságot biztosítanak és visszacsatolást adnak a disztribúciós folyamatban együttműködő partnerek tevékenységéről.

A másik vállalati csoportba került 26 cég nagyon fejletlen a disztribúciós folyamataik támogatásában, jellemzően elmarad a fejlett csoport színvonalától. Az információmegosztás technológiai háttere alacsony és a megosztott adatok tranzakcióorientáltak, azaz nem segítik az értékesítési lánc mentén együttműködő vállalatok közös előregondolkodását. Ennek következtében a teljesítménymenedzsment, a folyamatok átláthatósága is csak közepes, alacsony fokú. A csoport vállalatai ennél még kevésbé jártasak az anyagáramlást támogató technológiák és eszközök alkalmazásában és a vevők rugalmas kiszolgálását lehetővé tevő megoldások adaptálásában.

A kutatás szerint a vállalati méret és a külföldi tulajdonos kedvezően hat arra, hogy a kiforrott vállalati szervezet erőforrást fordítson a hatékony működtetés elérésére, a külföldi háttér pedig bevált megoldások hazai adaptálását teszi lehetővé. A disztribúciós gyakorlatra azonban nem lehet csak az iparág típusából következtetni.

A kapott eredményt a kutatók azért tartják jelentősnek, mert a kiemelkedően jó összetételű vállalati mintában is két, élesen eltérő fejlettségű disztribúciós gyakorlat tapasztalható. Nagyon mély a szakadék azon cégek között, amelyek tudatosan invesztálnak az információmegosztásba, és erre ráépülve átláthatóságot teremtenek a teljesítményelemzési eszköztár alkalmazásával és kisimítják (bár e téren még van hová fejlődni), és azok között, amelyek még ezek kifejlesztésében az út elején járnak, vagy megpróbálják folyamataikat ezek nélkül menedzselni.

A fejlett vállalati csoport nemcsak a vizsgált disztribúcióoldali menedzsmenteszközöket és -technológiákat alkalmazza magasabb szinten, hanem a vevőkiszolgálásban elért teljesítménye is jobb. Ezt a két csoportban hat tényező szerint (ár, működési költségek, termékminőség, a kiszolgálás mennyiségi és időbeli pontossága, valamint a vevői igényekre való rugalmas reagálás képessége) értékelte a kutatás. Az ötfokozatú skálán mért eredmények szerint a fejlett disztribúciós megoldásokat alkalmazó vállalati csoport minden tekintetben meghaladja a fejletlen teljesítményét, de árban, működési költségekben és a vevői elvárásokra való rugalmas reagálás képességében statisztikailag is kimutathatóan jobb eredményt ért el.

A kutatás készítői legfontosabb eredménynek azt tartják, hogy feltárta a jelenlegi disztribúcióoldali menedzsmentgyakorlatot, rámutatott a hiányosságokra, a fejlődés lehetséges irányaira. Továbbá felhívja a vállalati szakemberek figyelmét a tudatos értékesítésilánc-menedzsment fontosságára és arra a széles eszköztárra, amely rendelkezésükre áll, ha fejleszteni akarják láncuk működését. Hiszen ezen eszközök alkalmazása révén szignifikánsan magasabb vevőkiszolgálási teljesítményt érhetnek el, és ez komoly versenyelőny forrása is lehet.

Kérdőíves felmérés

A Budapesti Corvinus Egyetem Logisztika és Ellátási Lánc Menedzsment Tanszékén Nagy Judit egyetemi tanársegéd vezetésével tavaly készített kérdőíves felmérés egyik legfontosabb célja az volt, hogy felmérje a Magyarországon működő vállalatok disztribúciós folyamataik során alkalmazott gyakorlatát.

A kutatás nem a teljes ellátási láncot vizsgálta, annak csak az értékesítési oldalán létrejött vállalati kapcsolatokban működő, a disztribúciós folyamatok hatékony kivitelezését támogató információáramlást, anyagáramlást és teljesítményelemzést segítő menedzsmenteszközök elterjedtségét vette górcső alá.

A felmérésben 92 vállalat vett részt, közülük 79 cég adatai voltak értékelhetők. A válaszadók 65 százaléka nagy, 28 százaléka közepes méretű vállalkozás, a többségi külföldi tulajdonban, illetve magyar magántulajdonban lévő vállalatok aránya 63-32 százalék.

A kérdőívet kitöltők iparági megoszlása: gépipari cég 26, élelmiszer-ipari 21, egyéb feldolgozóipari 19 és vegyipari 14 százalék.

A kutatás nem a teljes ellátási láncot vizsgálta, annak csak az értékesítési oldalán létrejött vállalati kapcsolatokban működő, a disztribúciós folyamatok hatékony kivitelezését támogató információáramlást, anyagáramlást és teljesítményelemzést segítő menedzsmenteszközök elterjedtségét vette górcső alá.

A felmérésben 92 vállalat vett részt, közülük 79 cég adatai voltak értékelhetők. A válaszadók 65 százaléka nagy, 28 százaléka közepes méretű vállalkozás, a többségi külföldi tulajdonban, illetve magyar magántulajdonban lévő vállalatok aránya 63-32 százalék.

A kérdőívet kitöltők iparági megoszlása: gépipari cég 26, élelmiszer-ipari 21, egyéb feldolgozóipari 19 és vegyipari 14 százalék.-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.