Egyre több cég fedezi fel a költségcsökkentés egyik korszerű formájaként a különféle üzleti folyamatainak a kiszervezését, legyen szó csupán a számlázásról vagy a sokkal komplexebb, akár a vállalatirányítás bizonyos területeit is érintő folyamatokról. Sőt a szolgáltatás hívei szerint a külsősökkel ellátott feladat minőségjavulást is hozhat. Az elemzés a munkaerő-toborzás példáját hozza, amelyben az erre szakosodott outsourcing cég sokkal kvalifikáltabb jelölteket állíthat, mint a belső HR-stáb. A kiszervezés – mutatnak rá a szakértők – nem jelent egyet az adott folyamat feletti ellenőrzés elvesztésével, hanem folyamatos együttműködést vár el a kiszervező és az outsourcing cég között.
A szolgáltatást igénybe vevők egyik kedvelt földrajzi területe a kelet- és közép-európai régió, ahol nagy számban található magasan képzett, megfelelő nyelvtudással felvértezett munkaerő, szakértők szerint ez a térség első számú vonzereje. Az sem elhanyagolható ugyanakkor, hogy az itteni bérköltségek a kiszervező számára kedvezőbbek, mint a fejlettebb térségekéi. Nem véletlen, hogy az outsourcingszolgáltató központok a nagyobb városokba, egyetemek környékére települnek. Egy tanulmány szerint a térségben található 750 szolgáltató központból nyolcvanban olyan személyzet dolgozik, amely tíz különféle nyelvet beszél, de legalább 190 azoknak a száma, ahol a stáb legalább hat nyelven kommunikál.
A földrajzi elhelyezkedés és a kulturális közelség is kulcskérdés a nyugat-európai megbízók számára. Így azok a helyszínek jönnek elsősorban szóba, amelyek repülőn, vonaton vagy autóval könnyen megközelíthetők az időhiányban szenvedő csúcsmenedzserek számára.
A térségben működő szolgáltató központokban dolgozók 75 százalékát Lengyelország, Oroszország, Magyarország és Csehország foglalkoztatja. A piac nagyfokú koncentráltságot mutat, a régió outsourcingba bevont kétszáz nagyvárosából a tíz legnagyobban dolgozik a teljes létszám 70 százaléka. E tekintetben a tanulmány megállapítása szerint Budapest az első számú célpont, a magyar fővárosban közel 15 ezer főt foglalkoztatnak ezek a szolgáltató központok. Szlovákia és Bulgária ad helyet a legtöbb ügyfélszolgálati központnak, míg a pénzügyi szolgáltatásokban Lettország vezet.
Piaci szakértők egyetértenek abban, hogy még számos kiaknázatlan lehetőség van outsourcing szempontjából a kelet- és közép-európai térségben. Így ha egyes speciális kiszervezési területen éretté válik egy-egy ország, az nem jelenti azt, hogy a régió egésze „kiöregedett a műfajból”. Az egykor nagyon dinamikusan bővülő informatikai (IT) outsourcingot egyre jobban felváltja a BPO. Az is várható fejlemény, hogy a nagyobb városok mellett a jövőben kisebb településeken is nyílnak szolgáltató központok.
Az elemzők várakozása szerint a nyugat-európai nagyvállalatok megbízásai után egyre több helyi cég is igénybe veszi ezeket a szolgáltatásokat. Ez utóbbi téren különösen nagy potenciált látnak a szakértők, példaként Belgiumot hozzák fel, ahol a vállalkozások 80 százaléka használ már valamilyen kiszervezett szolgáltatást.
Az outsourcingot eddig az üzleti élet szereplői vették igénybe; a piackutatók nem tartják elképzelhetetlennek, hogy a jövőben a megrendelők között megjelenik az államigazgatás vagy a helyi önkormányzatok is.
Magyarországi látlelet
Többet reméltek a kormány eddigi intézkedéseitől az outsourcingpiac szereplői – válaszolta lapunknak Suhajda Attila, a Magyar Szolgáltatóipari és Outsourcing Szövetség elnöke. Az adórendszer átalakításával sem csökkentek ugyanis a béreket terhelő járulékok. Az egyes ágazatokra kivetett különadó és a jogbiztonságot megkérdőjelező visszamenőleges hatályú intézkedések pedig elbizonytalanítják a külföldi befektetőket. A korábbi kereskedelemfejlesztési szervezet (ITD) szerepét átvevő Nemzeti Külgazdasági Hivatal nem viszi tovább elődjének feladatait. Többek között ezek nyomán is romlott a pozíciónk a régiós versenytársakhoz képest, miközben a térség az észak-afrikai válság hatására összességében még jobban előtérbe került – húzta alá Suhajda Attila.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.