BUX 41,248.02
-0.02%
BUMIX 3,923.59
-0.63%
CETOP20 1,919.28
-0.06%
OTP 10,505
+1.99%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
-2.82%
-0.80%
ZWACK 17,200
+0.29%
0.00%
ANY 1,635
+2.83%
RABA 1,155
-2.53%
-0.44%
+3.13%
-3.05%
-0.46%
OPUS 193.6
+0.83%
+12.58%
-1.72%
0.00%
-2.51%
OTT1 149.2
0.00%
-1.95%
MOL 2,800
-0.99%
+0.50%
ALTEO 2,350
+0.86%
-6.09%
-3.92%
EHEP 1,600
+23.55%
+2.94%
-0.26%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-3.81%
-8.11%
0.00%
SunDell 39,800
0.00%
+0.94%
-0.75%
-1.44%
-1.41%
-0.31%
-3.35%
GOPD 12,500
0.00%
OXOTH 3,790
0.00%
-5.98%
NAP 1,218
-0.65%
0.00%
-4.15%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Égetően sürgős az új szabályozás

Két törött és egy hiányzó lába van a távhőtermelés finanszírozásának

Távhő. Nem segített érdemben a hazai távhőtermelőkön az a két intézkedés, amelyet az állam azért hozott, hogy javítsa az áramár-támogatásuktól megfosztott és befagyasztott árak alkalmazására kényszerített, de piaci viszonyok között megélni kényszerülő hazai társaságok gazdálkodási feltételeit. Információink szerint késve születik meg a harmadik döntés is, amelytől a szakma megoldást remél.

Mindezek miatt az ősszel jó eséllyel több hőerőmű nem lesz képes elindítani hőtermelését. A terület néhány kisebb társasága már a nyáron bedobta a kesztyűt, s úgy tudjuk, hogy mostanra egyes nagyobbak, például a debreceni, a tatai és a mosonmagyaróvári fűtőmű számára is több mint kérdéses, érdemes-e hőt termelniük. A problémát az okozza, hogy miközben július 1-jével már megszűnt az a támogatási rendszer (KÁT), amelyben az állam a hő és áram együttes előállításából adódó, nagyobb hatékonyságot díjazta, a szabályozás még adós annak az új környezetnek a megteremtésével, amelyben a hatékonyan gazdálkodó társaságok legalább életképesek maradhatnak.

Ezzel tisztában voltak a döntéshozók is, éppen ezért hozták a két, említett döntést. Az egyikkel a hosszú távú szerződés szerint vásárolhatónál olcsóbb gázt kívántak juttatni az erőműtársaságoknak, a másikkal piacra segítették volna az áramukat. Csakhogy a biztonsági készletek, illetve saját nyugati importja terhére olcsóbb gáz eladásával megbízott MVM Partner a versenypiacinál drágábban kínálta a hő előállításához szükséges energiahordozót. Igaz, hogy a puszta megjelenésével így is lejjebb szorította a versenypiaci árakat, de a kívánt célt nem sikerült elérni. Ráadásul a lehetőség amúgy is későn, az új gázév kezdete előtt két héttel érkezett. Pórul jártak azok is, akik kivárták az MVM gázát: azt mondják, diktátumszerű, „itt lehet aláírni 10 napon belül” jellegű ajánlatot kaptak, és bankgaranciát is fel kellett volna mutatniuk. „Ilyet a versenypiacon csak a rosszul fizető vevőktől kérnek, de a bankok addig nem adnak, amíg nem látják a majdani szabályozási környezetet” – mondta lapunknak az egyik érintett.

Nem sikerült kedvezően piacra juttatni e társaságok azon áramát sem az áramtőzsdén keresztül, amelyet július 1-jéig kötelezően átvett tőlük a Mavir. A tőzsdén érvényesíthető, piaci árral ugyanis e termelőknek veszteséget hozott volna. Ezért a számukra létrehozott mérlegkörben a többségük nulla termelést jelzett, vállalva, hogy kifizeti a saját tervétől való eltérés miatti büntetést, ha az árak kedvező alakulása miatt mégis áramot ad el a HUPX-en.

A hőtermelők alá tolt két láb tehát törött, maradna a harmadik, a mielőbb meghozandó jó távhőár-szabályozás. Erre vonatkozó tervezetét a Magyar Energia Hivatalnak (MEH) a hónap végéig kellene elkészítenie, hogy a szakminiszter meghozhassa a hatósági árról szóló rendeletet. A MEH-nél a Századvég Gazdaságkutató Zrt. nyerte el a megbízást a javaslat összeállítására. A Századvégnél nem értünk el nyilatkozót, a MEH-hez közeli forrásunk viszont úgy tudja, hogy egy-két hónapot mindenképpen csúszni fog a rendelet. Ez azért baj, mert addigra kivérezhetnek az új szabályozásra váró társaságok. „Döglött lónak már hiába adunk kétszer annyi zabot” – vázolta a helyzetet egy piaci szereplő.

A hazai távhőszakma olyan árszabályozást remél, amely mellett a társaságoknak fejlesztésre, tevékenységbővítésre is módot adó nyeresége keletkezhet. Minapi tájékoztatójukon elmondták, hogy életképesnek gondolnák, ha a távhőtermelés településenként nagyon eltérő sajátosságaihoz igazodva többfajta hatósági ár is létezhetne. B.H.L.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek