Cégvilág

Mire készül az HBO?

A napokban lesz húszéves Magyarországon az HBO fizetős mozicsatorna, amely többek közt egy több százmillió forintos költségvetésű magyar sorozattal készül az évfordulóra. A válság egyáltalán nem viselte meg a fizetős tévézést, az előfizetőik száma a 2010-es áremelés ellenére is dinamikusan bővül.

A fizetős televíziózás egyre inkább eltolódik a lineáris műsorszórástól a személyre szabott, időponttól és platformtól független tartalomszolgáltatás felé – mondta a Világgazdaságnak adott interjújában Fülöp Tamás, az HBO Magyarország ügyvezető igazgatója. A cég nyáron indította el hasonló szolgáltatását HBO GO néven, ez egyelőre csak számítógépen elérhető, a tervek szerint azonban a közeljövőben már mobileszközökön is lehet majd igény szerinti filmeket nézni. Az igazgató szerint a fizetős tévézés válságtűrő ágazat, ugyanis bár prémium szolgáltatás, mégis az egyik legolcsóbb szórakozási lehetőség.

– A fizetős televíziózás szemszögéből nézve hogyan változott a hazai televíziós piac az 1991-es indulásuk óta?

– Amikor húsz évvel ezelőtt az HBO a régión belül elsőként elindította a pay-TV szolgáltatását, akkor gyakorlatilag még semmilyen választék nem volt Magyarországon, csupán a két állami csatornát lehetett fogni a szobaantennával, illetve a földrajzi elhelyezkedés függvényében talán még a szomszédos országok egy-egy csatornáját, nem túl jó minőségben. Az induláskor még az HBO is csupán napi néhány órás műsort sugárzott, akkortájt VHS kazettákon, vonattal szállították az aktuális műsort és filmeket a vidéki szolgáltatóknak. A kezdeti éveket követően, 1997-ben jött a nagy fordulat a tévés piacon a két országos kereskedelmi csatorna megjelenésével, az utána következő években pedig a kábeltévék indultak hódító útjukra. Mindeközben természetesen az HBO-nál is történtek változások, 1997-ben előbb heti 120 órára, majd napi 24 órára bővült a műsoridő, és átállt a csatorna a műholdas sugárzásra. Később új szolgáltatások jelentek meg, mint a sztereó és a Dolby Surround minőségben történő hangsugárzás vagy a teletext. A kétezres években pedig előbb az HBO2-vel, majd a Cinemax és Cinemax2 csatornával, később az HBO Comedyvel bővült az HBO csatornacsomag-kínálata, amely mára már öt alapcsatornát és három extra szolgáltatást tartalmaz.


– Hogy sikerült a start, mekkora igény mutatkozott akkoriban a fizetős tartalom iránt, és mindez hogyan változott a tévés piac átalakulásával?

– Már az első években is igen sikeres volt az HBO, hiszen rajtunk kívül gyakorlatilag nem nagyon létezett más lehetősége azoknak a tévénézőknek, akik a legfrissebb filmeket szerették volna megtekinteni az otthonukban, alig néhány hónappal a mozis premierjük után. Ez a helyzet egyébként a hazai tévés piac átalakulása ellenére sem nagyon változott meg, hiszen míg az HBO már a mozis vetítés után átlagosan 6-9 hónapon belül, alig néhány hónappal a DVD-s megjelenést követően sugározza a filmeket, addig azok átlagosan csak 3-5 év alatt jutnak el az országos kereskedelmi tévékhez, s még sokkal később a többi kábelcsatornához. Tulajdonképpen tehát most sincs komoly konkurenciája az HBO-nak a tévés piacon.

– Hogyan érintette a válság az előfizetőik számát? A háztartások manapság ott igyekeznek spórolni, ahol csak tudnak, a mozicsatorna pedig akárhogy is nézzük, nem számít alapvető szükségletnek egy család életében.

– Én személy szerint 2009 decemberében csatlakoztam az HBO-hoz, a válság első teljes évének végén, azóta is drasztikusan növekszik az előfizetőink száma. Ez mára több százezresre tehető Magyarországon. Látszik, hogy a mi üzleti szegmensükre nem hatott a válság, ennek véleményem szerint két oka is van. Az egyik, hogy ez egy prémium szolgáltatás, az ügyfeleink pedig kevésbé árérzékenyek, ezt mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy az elmúlt években sem nőtt a nem fizetők száma. Sőt, 2010-ben erős, 20-25 százalékos áremelést hajtottunk végre a piacon, ennek ellenére folytatódott az előfizetőink számának bővülése, jóllehet kicsit lassabb ütemben. A másik ok, hogy bár prémium szolgáltatást nyújtunk, ez egyben még mindig az egyik legolcsóbb szórakozási forma: míg egy kétfős mozizás popcornnal, kólával, parkolással, utazással együtt 4000-5000 forintba is kerülhet, addig az HBO MaxPak előfizetés 5 csatornával, HBO On Demand és HBO GO szolgáltatással együtt szolgáltatótól függően havi 2500–2790 forint.

– Mekkora kárt okoz önöknek az illegális letöltés? Mit tudnak lépni ez ügyben?

– Úgy gondolom, amennyiben minőségi és megfelelő mennyiségű legális tartalommal bíró szolgáltatást tudunk nyújtani az illegális letöltés alternatívájaként, akkor az emberek túlnyomó többsége ezt választaná, és hajlandó lenne ezért fizetni. Azért, mert egy ilyen legális szolgáltatás sokkal gyorsabb, egyszerűbb, felhasználóbarátabb. Véleményem szerint egyébként is nagyon erős trend, hogy a lineáris műsorszórás egyre inkább eltolódik a személyre szabott, időponttól és platformtól független tartalomszolgáltatás felé. Mi is ebben az irányban látjuk a jövőt, a fejlesztéseink is elsősorban erre a területre irányulnak.

A kábelen keresztül elérhető HBO On Demand videotár mellett nyáron kezdtük el bevezetni az internetalapú HBO GO filmtár szolgáltatást. Ezzel a szolgáltatással az HBO-előfizetők a laptopjuk segítségével Magyarországon belül, földrajzi kötöttségek nélkül, bárhol nézhetik a kedvenc filmjeiket és sorozataikat az interneten keresztül. A jövőben pedig tervezzük, hogy PDA-kon, iPaden, iPhone-on és egyéb okostelefonokon keresztül is elérhetővé tesszük a szolgáltatást, amellyel reményeink szerint a fiatalabb korosztályt tudjuk megcélozni. A későbbiekben elképzelhető, hogy önálló csomagként is értékesíthetővé válik az HBO GO szolgáltatás, lineáris HBO-előfizetéstől függetlenül. Így gyakorlatilag az előfizetőnek csupán valamely, az HBO-val üzleti kapcsolatban álló internetszolgáltatónál kell előfizetéssel rendelkeznie, és máris hozzáférhet az HBO GO-hoz. De mindenképpen megjegyezném, hogy az üzleti tevékenységünk gerincét továbbra is a tévécsatornák adják.

– Mivel készülnek a húszéves jubileumukra?

– Bár már korábban is nagy hangsúlyt fektettünk a lokális saját gyártású tartalmakra – főként dokumentumfilmeket gyártottunk Magyarországon –, a születésnapunk alkalmából egy 13 epizódos, több száz millió forintból forgatott, saját gyártású magyar sorozatot készítettünk. A Herendi Gábor és Fonyó Gergely által rendezett széria október 23-án, a kódolatlan hétvégénken, dupla epizóddal indul az HBO-n.

DVD csatorna fülöp tamás internet online HBO
Kapcsolódó cikkek