Mivel a gázvezeték-beruházás révén javul Magyarország és térségünk gázbiztonsága is, az Európai Unió 26,7 millió euróval (mintegy 8 milliárd forinttal) támogatja a vezeték lefektetését, amelyet először az FGSZ Földgázszállító Zrt. vetett fel. A magyar oldalon 100 kilométer hoszszú, Balassagyarmat és Vecsés közötti szakasz a korábbi számítások szerint mintegy 47-48 milliárd forintba került volna. A vezetéképítési feladatot egy tavaszi kormánydöntés jóvoltából az MVM, illetve a villamos-távvezetéki beruházásokra szakosodott Ovit nyerte el, amely azóta megkapta a Magyar Energia Hivataltól (MEH) a földgázszállítói engedélyt, majd létrehozta saját földgázszállító igazgatóságát. „Átértékeltük az eredeti beruházási tervet, elkészítettük a megvalósíthatósági tanulmányt, és újraszámoltuk a költségeket. Arra jutottunk, hogy változatlan műszaki paraméterek mellett, de bizonyos részek elhagyásával mintegy 10 milliárd forintot le lehet faragni a kiadásokból” – válaszolt a Világgazdaságnak az Ovit vezérigazgatója, aki egyben a cég földgázüzletágának igazgatója is. Gopcsa Péter hangsúlyozta, a munkában szorosan együttműködtek az FGSZ-szel. A kétirányú szállítást lehetővé tévő vezeték exportkapacitása évi 1,8 milliárd, importkapacitása évi 5 milliárd köbméter lesz. A szlovákiai beruházást az Eustream vezetéki társaság végzi.
Ma várhatóan arról is határoznak, hogy a kivitelezést az Ovit egy olyan fővállalkozóra fogja bízni, amelyet nyílt, kétfordulós, transzparens közbeszerzési pályázaton választ ki. Tenderen keresnek finanszírozó bankokat is.
A tervek szerint 2012. január 1-jétől az MVM önálló cégbe szervezi az Ovit földgáz-igazgatóságát, és ezzel az új gázcég tulajdonjoga átszáll az MVM-re. Nem kizárt, hogy az MVM mellett más tulajdonosok is megjelennek az interkonnektor majdani üzemeltetőjében. Ezzel be is fejeződik az Ovit szerepe a vezetékberuházásban.
Arccal a vasút felé
A hazai villamos távvezetéki beruházások kivitelezője, az Ovit két fő idei feladata az Albertirsa–Martonvásár és a Martonvásár–Győr távvezeték létesítése, valamint a szolnoki alállomás telepítése. Az idén további alállomásokra, például a debrecenire vár megrendelést a társaság, a jövő év végén azonban lezárul a hazai villamosenergia-rendszer 15 éves fejlesztési programja. Ez, bár büszkeséggel tölti el az Ovitot (és megbízóját, a rendszerirányító Mavirt), fejfájást is okoz: új feladatot kell találni az Ovit kapacitásaira, az ott felhalmozódott szaktudás további hasznosítására. Gopcsa Péter tájékoztatása szerint az új irány a vasútépítéshez kapcsolódó felsővezeték építése lesz. A MÁV-tól máris kaptak megbízásokat és továbbiakat is remélnek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.