Cégvilág

Táblagéphegyek, 3D-dömping - Indul az IFA kiállítás

Technológiában új korszak felé mutató bejelentésekre nem készültek ugyan a kiállítók a hivatalosan ma nyíló és szeptember 7-ig tartó berlini szórakoztatóelektronikai és háztartásikészülék-vásáron (IFA), de a rendezvény nulladik napján tartott termékbemutatók néhány érdekességet mégis tartogattak.

 Az egyik legnagyobb figyelmet a Samsung Galaxy Note névre hallgató újfajta eszköze kapta. Noha az elnevezés és a rajta lévő alkalmazások, köztük a kézírás-felismerő funkció alapvetően digitális jegyzetfüzetre utalnak, a műfaját tekintve táblagép átmenetet képez az okostelefon és a tabletek között. A telefonálási képességet támasztja alá az érintőképernyő 5,3 colos mérete, de ennél nagyobb izgalmat okozhat a táblagéprajongóknak, hogy az eszköz kétféle kiépítettségben kerül majd valamikor az ősz folyamán a piacra. Lesz belőle egy a mostani mobilhálózatokban való használatra alkalmas HSPA+ változat, de lesz egy olyan is, amely a mostanában épülő új generációs LTE-hálózatokban tud működni.

Egy másik, ugyancsak most Berlinben debütáló fejlesztés digitális televízióvá tudja átalakítani a iPadeket. Az Apple táblagépéhez – a HWSW tudósítása szerint – egy német–amerikai cég konstruált egy olyan digitális tv-vevőt, amely minden egyéb hardver nélkül digitális földfelszíni sugárzású adások vételére teszi alkalmassá a népszerű almás eszközt.
Ezenfelül a szórakoztatóelektronikai világmárkák – Panasonic, LG, Sharp, Sony stb. – elhozták legújabb háromdimenziós és internetes tévékészülékeiket, okostelefonjaikat, s a táblagépekből is számtalan új modell látható.

A legutóbbi válságból viszonylag gyorsan felépült a világ meghatározó szórakoztatóelektronikai és fehéráruvására, amely az idén minden eddiginél nagyobb területen, több mint 140 ezer négyzetméteren rekordszámú, 1441 kiállító termékeit mutatja be, és túl akarja szárnyalni a tavalyi 110 ezres látogatói számot is.

Az új kiállítók sorában egyebek mellett ott van a PC-piac egyik éllovasának számító Dell, a török fehérárugyártó Beko is. A háztartási berendezések négy éve szerepeltek először a rendezvény palettáján, ennek a szegmensnek az ez évi jelenléte minden korábbi várakozást felülmúl. Az érdeklődés olyan nagy mértékű, hogy mint Christian Göke, a vásárszervező Messe Berlin ügyvezetője fogalmazott: „Elértük kapacitásaink határait, ideiglenes kiállítóterületek építésére is szükség volt.”

Iparági optimizmust sugallnak az elemzői jelentések is, amelyek szerint a globális szórakoztatóelektronikai piac ebben az évben nagyjából 7 százalékkal bővül, euróban számítva eléri a 690 milliárdot. Európában 6 százalék körüli növekedésre lehet számítani, itt a márkák 204 milliárd eurós piacon osztozhatnak. Némi aggodalomra legfeljebb a tévépiacon lehet ok, ahol a legfrissebb felmérések szerint már lecsillapodik a jó néhány éve tartó boom, sőt az idei második negyedévben hosszú ideje először visszaesett a kereslet.

A lapos tévék piacán vége az eddig megszokott két számjegyű növekedésnek, az eladások az idei első negyedévben már csak 9, a második negyedben pedig csupán 6 százalékkal nőttek, sőt, a fejlett piacokon 5 százalékos visszaesés következett be. A fejlődő piacokban azonban az idén sem csalódnak majd a gyártók és a kereskedők. Kínában, Indiában és Latin-Amerikában, ahol még meglehetősen alacsony a korszerű digitális lapos televíziók aránya a háztartásokban, ebben az évben is jelentős lesz a kereslet, méghozzá oly mértékben, hogy ellensúlyozni is képes lesz a fejlett piacokon tapasztalható visszaesést.

Ez évtől Kína már át is veszi a vezető szerepet a globális lapostévé-piacon Észak-Amerikától és Európától. A sokat szenvedett fehérárupiac is egyre inkább magára talál, a tavalyi 8 százalékos világméretű bővülés után az idén további keresletnövekedést jeleznek a piackutatók.

dell Apple IFA beko samsung galaxy
Kapcsolódó cikkek