Reinhard Mitschek, a Nabucco Gas Pipeline International (NGPI) ügyvezető igazgatójának meggyőződése, hogy a társulás versenyképes és mindenre kiterjedő ajánlatot tett. Hisz abban is, hogy az ajánlat egyformán előnyös a konzorcium részvényeseinek és a gázellátóknak. A tervek szempontjából azonban kellemetlen, hogy a Mol kihátrálna a Nabuccóból, amely átszelné Magyarországot, emiatt pedig kérdésessé válhat, hogy a részvétele illetve a magyarországi nyomvonal nélkül egyáltalán megvalósítható-e a Nabucco.
Christian Dolezal, a konzorcium szóvivője felvetésünkre annyit közölt, hogy „még nem kaptunk hivatalos írásbeli jelzést, hogy a Mol leányvállata, az FGSZ kiszállna a projektből. Magyarország aláírta és ratifikálta azokat a nemzetközi szerződéseket, amelyek a Nabucco jogi kereteit biztosítják”. A konzorcium nem fogja tárgyalni a Mol és az RWE kilépésének ügyét, hiszen részt sem vesz a részvényeseket érintő döntésekben. Erre részvényesek vezető testületének ülésén kerülhet sor.
Azon feltevésünket nem kívánta kommentálni Christian Dolezal, hogy a Mol gyakorlatilag máris kiszállt a tervezett beruházásból, és nem járul hozzá annak idei költségeinek finanszírozásához. A szóvivő azt a választ is a részvényesek, a hitelezők illetékességi körébe sorolta, hogy érdemes lesz-e megépíteni a Nabuccót, ha Azerbajdzsán végül más vezetékprojekttel állapodik meg, illetve az nem gátja-e a projektnek, hogy az abban érintett országok többsége elkötelezte magát a Déli Áramlat mellett is.
Abban viszont biztos Christian Dolezal, hogy a Nabucco a gázszállítás legversenyképesebb módja a déli vezetékfolyosón. Ezt azon felvetésünkre szögezte le, hogy nem lenne-e érdemes a Nabuccót is a meglévő vezetékrendszer elemeire épülve kialakítani, ahogyan az AGRI projekt tagjai is szeretnék a csövüket, illetve a BP a hasonló nyomvonalú SEEP-et. A szóvivő azért is tartja a Nabuccót a legversenyképesebb déli vezetéktervnek, mert „előkészítése előrehaladott fázisban van, és olyan egyedülálló jogi háttérrel rendelkezik, amely nemzetközi egyezményen alapul”.
Christian Dolezal véleménye szerint az sem szól a Nabucco projekt esetleges felszámolása mellett, hogy mostanra nagyon megváltoztak az indításakor jellemző gazdasági körülmények. „A beruházásnak számos oka van. Ha csak a növekvő gázigényt vesszük figyelembe, a Nabuccóra sokkal nagyobb szükség van, mint bármikor” – közölte.
A vállalat az orosz Gazprommal társulva a saját területére eső beruházásrészért felel. A szerbiai szakasz első része a magyar határtól, Szabadkától fut Belgrádig, innen a második a bolgár határnál fekvő Zajecsárig, a harmadik pedig szintén Belgrádtól Szerbia közepéig. Szerbia az üzembe helyezés első évében 200 millió euró tranzitbevételre számít.
A magyarországi előkészületekről korábban Baji Csaba, a Magyar Villamos Művek Zrt. elnök-vezérigazgatója azt nyilatkozta, hogy azok a Gazprom ütemezéséhez igazodnak.
B. Horváth Lilla Az ősszel startolhat a Déli Áramlat Szerbiában akár már novemberben elkezdődhet az orosz hátterű Déli Áramlat ottani szakaszának építése, mintegy 1,7 milliárd euróból – jelentette be a Natural Gas Europe internetes lap szerint Dusán Bajatovity, az állami tulajdonú Srbijagas ügyvezető igazgatója.
A vállalat az orosz Gazprommal társulva a saját területére eső beruházásrészért felel. A szerbiai szakasz első része a magyar határtól, Szabadkától fut Belgrádig, innen a második a bolgár határnál fekvő Zajecsárig, a harmadik pedig szintén Belgrádtól Szerbia közepéig. Szerbia az üzembe helyezés első évében 200 millió euró tranzitbevételre számít.
A magyarországi előkészületekről korábban Baji Csaba, a Magyar Villamos Művek Zrt. elnök-vezérigazgatója azt nyilatkozta, hogy azok a Gazprom ütemezéséhez igazodnak.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.