BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
klímasemlegesség

Megfelezné a magyar háztartások rezsiterheit a lakásállomány korszerűsítése

Magyarország az öt évvel ezelőtt elfogadott klímatörvényben vállalta, hogy 2050-re eléri a klímasemlegességet. Éppen egygenerációnyi időnk, 25 évünk van e jelen és jövő nemzedékek megmaradását és jóllétét segítő, ambiciózus klímasemlegességi cél eléréséhez.
Szerző képe
Botár Alexa
a Magyar Természetvédők Szövetsége éghajlat és energia programigazgatója
2 órája

A klímasemlegességi feladat olyan mértékű változ(tat)ásokat igényel a gazdaságban és mindennapjainkban, hogy már a 2030-ig hátra lévő ötéves periódusban fel kellene gyorsítani az energiaátmenetet az energiatakarékos és erőforrás-hatékony, megújulóenergia-alapú gazdaság felé.

klímasemlegesség,Plumber,Man,Is,Blocking,Repairs,Radiators,Of,Heating,Battery,In
Klímasemlegesség – a cél eléréséhez elkerülhetetlen a lakásállomány korszerűsítése / Fotó: Hryshchyshen Serhii / Shutterstock

Pontosan mit értünk ez alatt? A lakó- és középületek a hazai elsődleges energiaigény kb.  40 százalékáért felelősek, ezért az energiaátmenetben kulcs a lakásállomány energetikai felújítása. A képlet egyszerű: a magyar háztartások 86 százaléka, mintegy 3,85 millió háztartás energetikai szempontból ma is elavult, energetikai korszerűsítésre szorul. 

Alapos erősítésre, akár újratervezésre lesz szükség. Az Európai Bizottság május végén kiadott értékelése szerint a felülvizsgált Nemzeti Energia- és Klímatervben (NEKT 2030) kitűzött energiahatékonysági célok nem elégségesek, a terv nem állítja klímasemlegességi pályára a gazdaságot. Az MTVSZ klímaterv-értékelése szerint az épületek energetikai felújításának keretezése, pénzügyi forrásainak bemutatása hiányos, miközben az energiaigényes újraiparosítás aránytalan és indokolatlan előnyöket élvez. A magyar Alkotmánybíróság a június 4-én a klímatörvényről meghozott döntésében szintén a 2030-as célokat kevesellte. A taláros testület szerint a törvény nem szabályozza megfelelően az éghajlatváltozás mérséklésének, az alkalmazkodásnak, valamint az ellenálló képesség növelésének eszközeit, ezért a klímatörvényt 2026. június végéig erősíteni kell. Az épületek, lakások energetikai felújítása mindhárom éghajlatvédelmi ághoz hozzájárul, ezért központi szerepe kell hogy legyen az erősítésben.

 

A számok nyelvére lefordítva mindez azt jelenti, hogy évente 100–130 ezer lakóépület átfogó, alapos energetikai korszerűsítése szükséges Magyarországon a 2050-es klímasemlegességhez. A jelenleg futó lakásfelújítási, otthonteremtési programok többsége nem tartalmaz kifejezetten energetikai feltételeket, kivéve az Otthonfelújítási Program (ott feltétel a felújítással a min. 30 százalékos energiamegtakarítás elérése). Csakhogy ez utóbbi 2029-ig összesen 20 ezer családi ház energetikai felújítását teszi lehetővé, tehát bár fontos előrelépés, részmegoldást kínál. 

Jó hír, hogy a lakásállomány átfogó energetikai korszerűsítése, egy megfelelő hőszigetelés és fűtés-hűtés korszerűsítés akár 50 százalékkal is csökkentheti egy-egy háztartás energiaköltségeit.

Az energetikai korszerűsítésre váró lakóingatlanok hatalmas volumene finanszírozási oldalon komoly kihívás elé állít minden szereplőt (nemcsak a magyar államot). Ezért minden lehetséges európai uniós, magyar állami és magánforrást, piaci mechanizmust mozgósítani kellene, utóbbiakba beleértve az Energiahatékonysági Kötelezettségi Rendszert, zöld-/felújítási hiteleket, sőt a jelenlegi fosszilis támogatások átcsoportosítását. Az RRF-REPowerEU program keretében eredetileg lakossági energiahatékonysági célokra elkülönített, mintegy 200 milliárd forint európai uniós forrás sorsának rendezése ugyanúgy szükséges, mint az, hogy az Igazságos Átmenet Alap módosítás alatt álló tervezetében a lakossági felújítások támogatására eredetileg elkülönített uniós források azon a célon maradjanak.

 

A különféle források hatékony felhasználásához elengedhetetlen egy hosszú távon kiszámítható és átlátható keretrendszer: olyan, amely biztonságot nyújt a lakosságnak, kiszámíthatóságot a kivitelezőknek és stabilitást a pénzügyi szereplőknek. A rendszernek minden lakástípust és lakossági célcsoportot érintenie kell, egyablakos ügyintézési lehetőség és megfelelő minőségbiztosítás működtetése mellett. Így a program része lehetne egy újratöltődő, visszatérülő pénzügyi alap, amely fenntartható módon biztosítja az energiahatékonysági beruházások forrásait, valamint egy olyan tanácsadói hálózat létrehozása, amely a tervezéstől a kivitelezésig kíséri, segíti a pályázókat.

Az energiaátmenet csak akkor lehet méltányos, ha az energiaszegénységben élők sem maradnak ki a korszerűsítési programokból. 

Az átlagjövedelmű háztartásokat támogatás és kamatmentes hitel kombinációjával lehet elérni, míg az alacsony jövedelműek számára 90-95 százalékos támogatási intenzitást kellene biztosítani.

A klímasemlegességi mérföldköveknek megfelelő volumenű energetikai felújításokkal felpörgetett energiaátmenet esetében az egyéni, a közösségi és a nemzetgazdasági érdek kéz a kézben járna. Ugyanis a szakmai modellszámítások azt mutatják, hogy egy klímasemlegességi pályával kompatibilis energiaátmenettel 2030-ig a magyar GDP akár 8,8 százaléka is megtakarítható.

A szerző további cikkei

Továbbiak

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.