A megvalósítás szakaszához közelít a Mol csoport már 2021-ben nyilvánosságot látott infrastruktúra-fejlesztési terve, az előkészületek ugyanis az elmúlt hónapokban felgyorsultak. Egy termékvezeték létesülne a csoport százhalombattai és pozsonyi finomítója között.
A csövet a DANI-nak rövidített dízel-nafta összekötő csővezetékprojekt keretében fektetik ki. A DANI-t a Mol 2021-es üzleti jelentése a logisztikai tevékenységéhez kapcsolódó szén-dioxid-kibocsátás csökkentése kapcsán taglalja. Azt írja, hogy „2021-ben megtörténtek legnagyobb projektünk, a százhalombattai és a pozsonyi finomítókat összekötő dízel-nafta összekötő (DANI) csővezeték előkészületei, és a projektet jelenleg további előnyök szempontjából értékelik újra. Bár a logisztika viszonylag kis mértékben járul hozzá a downstream szintű szén-dioxid-kibocsátáshoz,
A Mol közléséből az következhet, hogy az említett kibocsátáscsökkentés annak lesz köszönhető, hogy a szénhidrogéntermékeket teherautó helyett csővezetéken fogják továbbítani. Folyik árufuvarozás vonattal is hazai Mol-telephelyek és a Slovnaft között– dízelmozdony vontatású szerelvényeken.
A 30 centiméter átmérőjű csőnek a Mol szigorúan véve csak magyarországi – Százhalombattától Sahyig tartó – szakaszát fekteti le, a szlovákiai rész a Slovnaft dolga.
Az említett felgyorsulás azt takarja, hogy a Mol elkezdett bányászati célú elhelyezési szolgalmi jogokat bejegyezni a majdani vezeték nyomvonalán. Ez a szolgalmi jog a bányászathoz szükséges területek használatára vonatkozik, és be is jegyzik az ingatlantulajdonosokhoz kapcsolódóan. Ezzel a joggal élve a bányavállalkozó építményeket, létesítményeket helyezhet el a telken, és bányászati tevékenységet végezhet.
A húszhoz közelít azon elhelyezési szolgalmi jogok száma, amelyeket a Világgazdaság információi szerint a Mol eddig megszerzett. Nem tudni, hogy ez az összes, szükséges szolgalmi jog egésze vagy töredéke-e. Eddig döntően a veresegyházi önkormányzat tulajdonában lévő önkormányzati, illetve környező települési (Őrbottyán, Rád) ingatlanokról van szó. Szerepel közöttük szántó, legelő, erdő, gyümölcsös, kert, rét, fásított terület és még nádas is.
Mivel a Mol tevékenysége ideiglenesen akadályozná az érintett területek rendeltetésszerű használatát, a társaság a bányászati célú elhelyezési szolgalmi jog ellenében kártalanítási ajánlatot tett a tulajdonosnak. (A kártalanítás mértékét azonban a bányafelügyelet állapítja meg.) A területeket a Mol a kivitelezés után az eredeti állapotába, a saját költségén helyreállítja, ha pedig a munkája során zöldkár keletkezik, azt külön kártalanítási eljárásban megtéríti.
A települések érintettsége a Mol terveiben nem meglepő.
A DANI nagyban segíti a két ország üzemanyagellátás-biztonságát, ahogyan a Mol többi, például Vecsés és Ferihegy között működő termékvezetéke is. Mindazonáltal a legutóbbi, Molt érintő termékvezetékhír a gárdonyi cső sérülése miatti környezetszennyezés volt.
A Mol-leány Slovnaft kapcsán februárban egy sikeres fejlesztésről is érkezett hír. A szlovákiai társasághoz tartozó pozsonyi finomítóban hidrogénezett növényi olajat (HVO) tartalmazó dízelt és fenntartható repülőgép-üzemanyagot (SAF) állítottak elő. Az alternatív dízel előállítása során a biokomponenst a kőolajjal együtt dolgozták fel. Az eljárást a Mol már évek óta alkalmazza a százhalombattai Dunai Finomítóban. A hasonló módon gyártott fenntartható kerozint a pozsonyi finomító hagyományos kerozin gyártására használt üzeme állítja elő.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.