BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

A Mol látványos dologra készül, sok helyen fogják ezt észlelni – nem is gondolnánk, hogyan és hol derült ki

Országrészen átnyúló beruházásra készül a Mol. Egy magyar városban megszaporodott az energiavállalat által megszerzett szolgalmi jogok száma. Akinek beindult a fantáziája: nem olajkutat fúrnak. De hasonlóan látványos dolog készül, aminek köszönhetően nőni fog az üzemanyag-ellátás biztonsága.

A megvalósítás szakaszához közelít a Mol csoport már 2021-ben nyilvánosságot látott infrastruktúra-fejlesztési terve, az előkészületek ugyanis az elmúlt hónapokban felgyorsultak. Egy termékvezeték létesülne a csoport százhalombattai és pozsonyi finomítója között.

termékvezeték
Közvetlen termékvezeték létesül a pozsonyi és a százhalombattai finomító között / Fotó: AFP

A csövet a DANI-nak rövidített dízel-nafta összekötő csővezetékprojekt keretében fektetik ki. A DANI-t a Mol 2021-es üzleti jelentése a logisztikai tevékenységéhez kapcsolódó szén-dioxid-kibocsátás csökkentése kapcsán taglalja. Azt írja, hogy „2021-ben megtörténtek legnagyobb projektünk, a százhalombattai és a pozsonyi finomítókat összekötő dízel-nafta összekötő (DANI) csővezeték előkészületei, és a projektet jelenleg további előnyök szempontjából értékelik újra. Bár a logisztika viszonylag kis mértékben járul hozzá a downstream szintű szén-dioxid-kibocsátáshoz,

  • ezen a területen is további fejlesztésekre törekszünk új, kevesebb üzemanyagot fogyasztó teherautók beszerzésével,
  • és mivel a DANI projekt az összes szén-dioxid-kibocsátás-csökkentés 50 százalékát teszi ki.”

A Mol közléséből az következhet, hogy az említett kibocsátáscsökkentés annak lesz köszönhető, hogy a szénhidrogéntermékeket teherautó helyett csővezetéken fogják továbbítani. Folyik árufuvarozás vonattal is hazai Mol-telephelyek és a Slovnaft között– dízelmozdony vontatású szerelvényeken. 

A 30 centiméter átmérőjű csőnek a Mol szigorúan véve csak magyarországi – Százhalombattától Sahyig tartó – szakaszát fekteti le, a szlovákiai rész a Slovnaft dolga.

Az említett felgyorsulás azt takarja, hogy a Mol elkezdett bányászati célú elhelyezési szolgalmi jogokat bejegyezni a majdani vezeték nyomvonalán. Ez a szolgalmi jog a bányászathoz szükséges területek használatára vonatkozik, és be is jegyzik az ingatlantulajdonosokhoz kapcsolódóan. Ezzel a joggal élve a bányavállalkozó építményeket, létesítményeket helyezhet el a telken, és bányászati tevékenységet végezhet.

Lecuccol a Mol Veresegyházon

A húszhoz közelít azon elhelyezési szolgalmi jogok száma, amelyeket a Világgazdaság információi szerint a Mol eddig megszerzett. Nem tudni, hogy ez az összes, szükséges szolgalmi jog egésze vagy töredéke-e. Eddig döntően a veresegyházi önkormányzat tulajdonában lévő önkormányzati, illetve környező települési (Őrbottyán, Rád) ingatlanokról van szó. Szerepel közöttük szántó, legelő, erdő, gyümölcsös, kert, rét, fásított terület és még nádas is.

Mivel a Mol tevékenysége ideiglenesen akadályozná az érintett területek rendeltetésszerű használatát, a társaság a bányászati célú elhelyezési szolgalmi jog ellenében kártalanítási ajánlatot tett a tulajdonosnak. (A kártalanítás mértékét azonban a bányafelügyelet állapítja meg.) A területeket a Mol a kivitelezés után az eredeti állapotába, a saját költségén helyreállítja, ha pedig a munkája során zöldkár keletkezik, azt külön kártalanítási eljárásban megtéríti.

Már bejáratott nyomvonalak közelében lesz a termékvezeték

A települések érintettsége a Mol terveiben nem meglepő.

  • Veresegyház határában fektették le néhány éve a Barátság II. kőolajvezeték új leágazását,
  • arra halad a magyar–szlovák összekötő gázvezeték magyarországi szakasza,
  • amelyhez a szomszédos Szadán kompresszorállomás is létesült.

A DANI nagyban segíti a két ország üzemanyagellátás-biztonságát, ahogyan a Mol többi, például Vecsés és Ferihegy között működő termékvezetéke is. Mindazonáltal a legutóbbi, Molt érintő termékvezetékhír a gárdonyi cső sérülése miatti környezetszennyezés volt.

A Mol-leány Slovnaft kapcsán februárban egy sikeres fejlesztésről is érkezett hír. A szlovákiai társasághoz tartozó pozsonyi finomítóban hidrogénezett növényi olajat (HVO) tartalmazó dízelt és fenntartható repülőgép-üzemanyagot (SAF) állítottak elő. Az alternatív dízel előállítása során a biokomponenst a kőolajjal együtt dolgozták fel. Az eljárást a Mol már évek óta alkalmazza a százhalombattai Dunai Finomítóban. A hasonló módon gyártott fenntartható kerozint a pozsonyi finomító hagyományos kerozin gyártására használt üzeme állítja elő.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.