Japán autók özöne fenyegeti Európát
A szabadkereskedelmi megállapodás eredményeképpen az EU lebontaná a jelenlegi 10 százalékos vámtarifát, ami révén a japán gyártók évente 1,2 milliárd dollárt, autónként pedig 1500 dollárt takaríthatnak meg. "Emiatt nagyobb számban érkezhetnek a japán kocsik Európába. Így az EU autógyártása mintegy 160 ezerrel csökkenhet, ami állások megszűnését eredményezi" – jelentette ki Ivan Hodac, az ACEA főtitkára. A 27 uniós tagországban tavaly 2,7 százalékkal több, összesen 15,288 millió személyautó készült.
"Ha Európa csökkenti a vámokat, akkor Japánnak fel kell számolnia az importkorlátokat, máskülönben nem lesznek egyenlőek az esélyek" – folytatta Hodac, aki szerint könnyű csökkenteni a vámokat, a nem a vámokkal operáló korlátozások megszüntetése azonban sokkal időigényesebb és bonyolultabb.
A fentiekkel szemben Karel de Gucht uniós kereskedelmi biztos kijelentette, hogy a nagyobb versenytől tartó európai autógyártók aggodalmai nem vehetik elejét a szabadkereskedelmi megállapodásnak. Brüsszel érvelése szerint a japán piac megnyitása közel 1 százalékkal bővítené az uniós GDP-t, egyharmadával növelné a szigetországba irányuló európai exportot és becslések szerint 400 ezer új munkahelyet teremtene Európában – írja a Bruxinfo.
Az európai autógyártók azonban részben a dél-koreai szabadkereskedelmi megállapodás negatív következményeinek megismétlődésétől és a japán autógyárak nagyobb versenyétől tartva ellenzik az újabb piacnyitást. A kereskedelmi biztos emlékezetett rá, hogy a koreai egyezmény hatályba lépése óta jelentősen csökkent az Unió külkereskedelmi deficitje az ázsiai országgal szemben és hogy az európai autógyártók a piacnyitás óta több gépjárművet exportálnak Dél-Koreába.
Az ACEA azonban idézi a Mitsubishi Research Institute kutatását, amely szerint az évtized végéig a japán személykocsi piac évente 660 ezer darabbal szűkül. Erre hivatkozva jelentette ki Ivan Hodac, hogy a szabadkereskedelmi megállapodás alkalmat ad Japánnak arra, hogy a szabad kapacitásait az EU-ra tolja át, miközben az Európai Unióban működő cégek is a kapacitásfeleslegtől szenvednek.
A japán járműipari szövetség prognózisa ugyan csak az idei évre tekint előre, de szerintük az új személykocsi és kishaszonjármű igény 16,7 százalékkal 2,69 millió darabra csökken a 2010-es szintről. Ennek ellenére, az első öt hónap mindegyikében jelentősen (29-93 százalékkal) bővült a japán autópiac.
Júniusban a külföldi márkák 13 százalékos emelkedéssel 25 229 kocsik adtak el Japánban, a fél éves 117 333 darab pedig 24,2 százalékos emelkedést mutat. A japán szakportál szerint májusban 68,6 százalékkal 338 ezerre bővült a japán márkák hazai összesített eladása. Így a tengerentúli márkák piaci részesedése nem éri el a 7,5 százalékot. Az ACEA nem tartja nyilván a közvetlenül Japánból származó modelleket, és a japánoknak sok gyáruk van az EU területén.


