A haszonjárművek üzemeltetői közül mind többen fedezik fel a GPS-alapú követő rendszereket, melyek akár utca (házszám) pontosságú követést tesznek lehetővé az üzemanyagfogyasztás precíziós figyelésével, az útvonal optimalizálásával, nyomkövetéssel kiegészítve. Ezekkel az integrált rendszerekkel mérhető a cégek kereskedőinek kihasználtsága, százalékos aránnyal tudják jellemezni az autók „munkavégző” útjait, és a munkaidő-nyilvántartáshoz is szolgáltatnak adatokat.
Mindezekre képes a magyar alapítású és tulajdonú iData Kft. saját fejlesztésű szoftvere, mellyel itthon nem csak különleges járműveket követnek, de sok kis-, közepes és nagyvállalat flottáját – személyautókat és áruszállítókat – is másodperces pontossággal. Rendszerei több ezer autót követnek folyamatosan, ami másodpercenként milliárdos flotta-adatforgalmat jelent. A járművekből beérkező több tízezer koordinációs és egyéb adatot IBM szerverek és adattárolók kezelik. A társaság tapasztalatai szerint 800 ügyfelük együttesen 7,2–7,5 milliárd forint üzemanyagköltséget spórol meg évente.
Általánosságban a rendszer bevezetése után a korábbiakhoz képes cégenként 5–40 százalékos megtakarítás valósul meg, a szállítmányozó vállalkozásoknál átlagosan 5-20, az építőiparban jellemzően 20–40 százalék. Ehhez társulhat még az a további megtakarítás, amit a kerülő („fekete”) utak kiiktatása, a gyorshajtás miatti többletfogyasztás mérséklődése és a fokozott áruvédelem tesz lehetővé. A rendszer beruházási költsége az igénybe vett szolgáltatástól függ, gépkocsinként 40–100 ezer forint + havi díj, megtérülése a bevezetést megelőző visszaélésektől függően 1–6 hónap között van.
Az iData Kft. az idén az IBM szervereire és adattárolóira cserélte a szolgáltatásai alatt futó hardvert. Erre elsősorban az ár-érték arány miatt esett a választásuk – tudtuk meg Szabó Andrástól, az iData Kft. egyik tulajdonosától, műszaki igazgatójától. Fontos szempontnak nevezte továbbá, hogy a folyamatosan növekvő társaságuknak (árbevételük évente 50 százalékkal nőtt) rugalmasan bővíthető rendszerre van szüksége. Az IBM a szoftver fejlesztéséhez is nyújtott segítséget. A szakember elmondta, hogy a megrendelők azonnal észrevették a változást, mivel a valós idejű nyomkövetés, flottakövetés adatforgalma látványosan felgyorsult – a riportokban, a térképnézetekben, az autókövetésben.
A Baromfi Trans 2008 Kft. ügyvezető igazgatója, Nagy Zsolt elmondta, hogy 2005-ben merült fel, hogy járműkövető rendszert kellene illeszteni a már akkor működő járatszervező programjukhoz. Olyan céget kerestek, amely hajlandó egy „kis” cég elvárásai, igényei szerint formálni a szolgáltatását, így esett a választás az iDatára. A 45 hűtős tehergépkocsival dolgozó cég összes autóját, sőt a saját személygépkocsijukat (azokban rablásgátlóval kombinálva) is felszerelték a rendszert.
Az előre megtervezett túraterv és a valóság összehasonlítása mellett a rakterek hőfokát látják online, kontrollálják az üzemanyagot és a sebességet, továbbá nyomon követhetik egyebek között, hogy hol áll meg a jármű, mennyi ideig rakodik, de még az ajtónyitások számát is. Reklamációk, az esetleg nem megfelelő hűtésből eredő károk tisztázásában pedig több esetben is a nyomon követésből nyert információkkal sikerül bebizonyítani igazukat. Nagyon fontos a gépkocsivezetők felé a lélektani hatás, hogy „a főnök mindent lát”.
A Hungerit Baromfifeldolgozó és Élelmiszeripari Zrt. logisztikaiosztály-vezetője, Plesovszki András elmondta, hogy az élőállat-beszállításokat és a késztermékszállításokat fuvarozókkal oldják meg. Az egyre szigorodó feltételek és a gazdasági körülmények arra ösztönözték őket, hogy a szállítási folyamataikat hatékonyabban ellenőrizzék, és ha szükséges, azonnal intézkedhessenek a felmerült problémák kapcsán.
Ezt nagyban segíti az online nyomkövető rendszer, melyet 2008 októberétől kezdtek beszereltetni a gépkocsikba. Jelenleg már száznál több járműben működik. Az élőállat-szállító, személy- és kistehergépkocsikba a nyomkövetőt, míg a késztermékszállító gépkocsikba ezenkívül hőmérséklet- és ajtónyitás-érzékelőket is elhelyeztek. A GPS nyomkövető rendszer beszerelésével a fuvarköltségben értek el megtakarítást, mivel az elszámolás alapja a legoptimálisabb útvonalon történt szállítás során megtett kilométer, illetve a késztermékszállításnál a túraoptimalizáló rendszer által meghatározott leadási sorrend. A megtakarításon kívül a fuvarozókkal történő elszámolás pontossá, mindkét partner számára átláthatóvá és ellenőrizhetővé vált.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.