„A kormány szándékában áll az E85-ös üzemanyag adókedvezményének megújítása” – válaszolt a Világgazdaságnak az NGM Kommunikációs Titkársága.

A termék jövedéki adókedvezményét lehetővé tevő állami támogatási engedély ugyanis 6 év után 2012. december 31-én lejár. A közelgő határidó kapcsán lapunk nemrég megírta, hogy az E85-ös alapját bioetanol-gyártó szakma aggódik: jövőre megszűnik a hazai bioetanol jövedékiadó-kedvezménye, ha Magyarország nem kéri a jelenlegi, öt éves, kedvezményes időszak meghosszabbítását. Ez literenként 70 forintos drágulást jelenthet, ráadásul kikerül a kormány ellenőrzése alól az a lehetőség, hogy a termék adótartalmát az ország céljai, s ne az uniós elvárások szerint alakítsa.

A termék után egyébként már most is kell jövedéki adót fizetni: tavaly nyáron egy 40 forintos, ez év elején pedig egy 30 forintos tétel rakódott rá. Emiatt jelentősen csökkent az E85-ös vonzereje a többi üzemanyaghoz képest, és a forgalmazása is esett. A termék árelőnye azonban megmaradt, körülbelül 70 forint literenként. Amiatt viszont, hogy a bioetanol fajlagosan kisebb energiatartalmú a fosszilis üzemanyagoknál, tehát azonos távolság megtételekor 20-30 százalékkal több fogy belőle, az energiaértékre vetített adótartalma máris magasabb, mint a dízelé, és közel akkora, mint a benziné.

Készül egy uniós direktíva arról, hogy a tagállamok ne literre, hanem energiatartalomra vetítsék a jövedéki adót, de nem tudni, a tervezet mikorra áll össze.

Az uniós tagországok 2-5 százalék bioetanolt kevernek a normál benzinbe, Magyarországon ez az arány 4,8 százalékos, és nem nőtt az elmúlt három évben. A hazai forgalmazók bioetanollal vegyített benzine tehát a bioetanol-gyártók egyik fő piaca, a másik pedig az E85-ös benzin forgalmazása.