BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A kelleténél 47 kilométerrel hosszabb utak - nincs egységes EU-légtér

Az Európai Bizottságnak a saját maga számára előírt 2012. december 12-i határidőre nem sikerült létrehozni az egységes légiforgalmi irányításhoz szükséges légtérblokkokat, mert a tagországok zöme nem teljesíti vállalásait – írja a Turizmus Online.

Az európai légtérben naponta 28 ezer, évente 10 millió különböző jármű repül. Az irányítási problémák miatt az egyes járatok útvonala átlagosan 47 kilométerrel hosszabb, mint az szükséges lenne.

A nemzeti hatóságok, a repülőterek, a légitársaságok közösen dolgozták ki a SESAR programot (Egységes Európai Légtér), melynek segítségével tízszeresére növekszik a repülés biztonság és repülési költségek 15-20 százalékkal csökkennek. A tervezett kilencből eddig csupán két FAB-ot (légtér blokkot) sikerült életre hívni, mely működik is – írja a Turizmus Online. Az egyik Anglia, Írország, Dánia és Svédország, míg a másik Málta, Olaszország és Ciprus. De sajnálatos módon, mivel ezek csak töredék területét fogják át az EU-nak, így a hatékonyságuk is korlátozott.

A legutóbbi Légi Közlekedési Tanácsi ülésen a téma jelentéstevője kérte, hogy miután minden tagállam vállalta, hogy saját területét és technikáját integrálja a vonatkozó légtér blokkba, a legközelebbi EP ülésen kérjék számon a teljesítést, jelöljenek meg új határidőket és szankcionálják a mulasztókat.

Az IATA (Légitársaságok Nemzetközi Szervezete) elnöke is kiemelte, hogy a gazdasági recesszió nem lehet gátja ennek a komoly veszteségeket okozó késésnek, hiszen annál inkább rá vannak utalva a tagállamok a SES (Single European Sky) költségkímélő előnyeire.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.