Cégvilág

Óriási probléma a magyar vállalkozásoknak a fenntartható versenyelőny

A külpiacra lépés a jelenlegi nehéz gazdasági környezetben nem csak lehetőséget, hanem kiutat jelenthet a kis- és középvállalkozások számára. Régóta erről szól a kormányzati kommunikáció, ezt hangsúlyozzák a pénzügyi befektetők, a gazdasági szakértők a magyar KKV szektor szereplőinek. Az exportpiacok kínálta lehetőségeket és a cégek előtt álló kihívásokat vizsgálták a témában járatos szakemberek az M27 ABSOLVO, a HVCA, a Magyar külgazdasági Szövetség és a Nemzeti Külgazdasági Hivatal idei második közös konferenciáján. A rendezvény a külpiacra lépés finanszírozásának legfontosabb kérdéseit járta körbe - fókuszban a kockázat és magán-tőkebevonással.

"A pénzügyi befektető nagyon egyszerűen hozamot akar realizálni, olyan vállalatokat keres, ahol növekedési lehetőséget lát, a menedzsment megbízható és elkötelezett és ahol tartós és védhető üzleti előnye van a cégnek a versenytársaival szemben. A külpiacra lépés során nagyobb piacon tudnak tapasztalatot gyűjteni, szélesebb a megszerezhető tudás- és szakemberbázis, ráadásul az országkockázatnak való kitettség csökken, egyben a finanszírozási lehetőségek tárháza bővül" – foglalta össze a befektetői elvárásokat, Zsembery Levente a Biggeorge’s Equity vezérigazgatója, aki a kockázati tőke oldalt képviselve adott elő a konferencián.

"A nemzetközi terjeszkedés nagyon nehéz, ami egyrészről saját kulturális korlátainkból adódik, sajnos még ma sem természetes jelenség, hogy a magyar vállalkozók külföldre induljanak. A másik legnagyobb probléma a fenntartható versenyelőny, mivel a legtöbb hazai vállalkozásnak nincs képe arról, hogy például milyenek a versenytársai. A külpiacra lépéshez elengedhetetlen, hogy a vállalatnak stabil és dokumentált folyamatai legyenek, hogy egy nemzetközi terjeszkedés ne tudja megzavarni a normális működést. De mindennél fontosabb a tulajdonosi eltökéltség, az akarat és törekvés, hogy mindez sikerüljön" – mondta Orbán Krisztián, az ORIENS IM alapítója és ügyvezetője partnere.

A KKV oldalon a sikeres külpiacra lépés legfontosabb elemei Gyurácz Németh Iván, az M27 ABSOLVO partnere szerint a következők: "Sok cég évek óta csak fontolgatja a külpiacra lépést, ahelyett, hogy tennének érte. Minden sikeres nemzetközi terjeszkedés alapja az elhatározás, az akarat és a kitartás. Ha ez megvan, akkor az ügyfél-igényeket kell megismerni: ne akarjunk nála okosabbak lenni, ne a szakmai gőg vezéreljen, hanem hallgassuk meg őket és oldjuk meg a problémájukat. Ha nem érti, miért jobb a mi termékünk, mint a versenytársaké, az a mi hibánk. A marketing stratégia, az online-világban való pozicionálás, megjelenés és a humánerőforrás, szakértői bázis kiépítése azok a fő területek, amikre koncentrálni és költeni kell. A finanszírozás tervezésekor ezeket mindenképpen be kell építeni a költségvetésbe, mert nélkülük nem lehet sikeres az exporttevékenységünk" – figyelmeztet az Kooperáció szakértője.

Az előadást követő panelbeszélgetésben résztvevők (a HITA képviselője, egy kockázati tőkealap képviselője, jogi tanácsadó, export szakértők, és sikeres külpiacra lépést megvalósító vállalat képviselője) két dologban egyetértettek: Egyrészt nem elhanyagolható az időtényező. Nem szabad feladni, sok erő és kitartás szükséges, mert a siker években mérhető, előfordulhat, hogy akár 2-3 évet is várni kell rá. Valamint szemléletváltás szükséges abban is, hogy a megfelelő piaci információ megszerzésére illetve a finanszírozás szakértőire áldozni kell, ezen nem érdemes egy vállalatnak spórolnia.

versenyelőny cégek export vállalatok vállalkozások
Kapcsolódó cikkek