BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Összekapcsolódó kombináltfuvar-piacok

Számos elvárásnak kell megfelelnie az érintett országok áruszállító rendszereinek ahhoz, hogy felpezsdüljön az Európa és Ázsia közötti kombinált fuvarozási rendszer. Erre – egy régiós szakaszon – jó példa az RCC most indult, magyar–román kíséretlen kombinált fuvarja

Huszonegy országban több tucat vasútvonalat érint az Európa-Ázsia kombinált áruszállítási rendszer, de az ide tartozó egyes vonalak minősége és műszaki jellemzői is nagyon eltérőek. Ahhoz, hogy a két földrészt közötti fuvarozás fellendüljön, számos területen fejlesztés, esetenként zöldmezős beruházás szükséges. Minderről azokban a rendelet mellékletekben számol be a Magyar Közlöny pénteki száma, amelyek a két földrész közötti kombinált fuvarozás szervezési és üzemeltetési szempontjairól ez év februárjában született egyezményhez kapcsolódnak.

A mellékletek felsorolják a kombinált áruszállítás által érintett összes részterület (infrastruktúra, logisztikai szolgáltatások, közbenső állomások jellemzői, a kombinált szállításban részt vevők komphajók, stb.) jelenlegi és elvárt tulajdonságait is. Így például az új vasútvonalakat már legalább 120 kilométeres óránkénti sebességgel kell tervezni, s törekedni kell ezen sebességre való alkalmasság elérését a mostani átlagosan 90 kilométer/óra sebességre alkalmas vonalakon is. Növelni kell a megengedett tengelyterhelést is, az óránként legfeljebb 120 kilométeres sebességű tehervonatok esetében 20 tonnáról 22,5 tonnára.

Magyarországot hat olyan vasúti útvonal szeli át, amely érintett az Európa-Ázsia kombinált fuvarozásban, és kilenc olyan terminál van (Békéscsaba, Budapest-Józsefváros, Budapest kikötő, Debrecen, Miskolc-gömöri pályadvar, Sopron, Szeged-Kiskundorozsma, Szolnok és Záhony), amelyeken e szállítmányok átrakása történik. Egy átrakó, a Záhony-csapi esik a 12-ből Magyarországra azok közül, amelyeken a nyomtávolság változása miatt át kell rakni a rakományegységeket, és kicserélni a vonatkerekeket.

A hazai kombinált áruszállítás szempontjából jelentős előrelépésről számolt be a napokban a Rail Cargo csoport idén létrehozott tagja, a Rail Cargo Carrier (RCC): elindult első irányvonata a budapesti BILK Terminálról Railport Arad – Curtici (Románia) állomásra. A magyar-román kíséretlen kombinált fuvart a csoporthoz tartozó Hungaria Intermodal Kft. megrendelésére szervezte meg és bonyolítja le. Az RCC már dolgozik a BILK-Ploiesti közvetlen intermodális vonatforgalom indításán is.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.