Egy új NFM-rendelet meghatározta, hogy a földgáz rendszerüzemeltető, valamint az egyetemes gázszolgáltatók elosztó (vezetéki) társaságai mely tevékenységekért számíthatnak fel külön díjat ügyfeleiknek, és mit kell ingyen nyújtaniuk. A Magyar Közlönyben megjelentek alapján a normál gázelosztáshoz kapcsolódó szolgáltatásokért nem kérhető pénz, az olyan munkákért viszont igen, amelyek eltérnek a rendes ügymenettől, az ügyfelek hibája miatt válnak szükségessé, vagy nem a szolgáltató eszközeit érinti.
Az ingyenes és a díjas szolgáltatások elkülönítése azért is fontos, mert a szabályozás a szociális közműellátás érdekében egyre több kötelezettséget ró az egyetemes szolgáltatókra. Igaz, ez utóbbiaknak a mostani NFM rendelet sem hoz enyhülést, amely ugyan tiszta vizet öntött a pohárba, de ez a víz nem biztos, hogy ízlik a szolgáltatóknak.
Az elosztó cégeknek ingyen kell a felhasználó személyének megváltozásakor ellenőrizniük a mérőórát – hacsak nem járt le a hitelessége –, a szociálisan rászorultaknak pedig felszerelniük az előrefizetős mérőt, vagy előrefizetősre cserélni a nem előrefizetőst. Akkor is ingyen szerelendő fel az előre fizetős mérő, ha a leendő ügyfélnek nincs csatlakozása a gázszállító- vagy elosztó rendszerhez, és korábbi felhasználási helyén sem volt ilyen mérője. Nem kérhető pénz olyan rendkívüli gázóra leolvasásért, amire az óra meghibásodása, vagy a számlázáshoz kapcsolódó, megalapozott panasz miatt kerül sor. Ha a felhasználó azért kért bizonyos fizetős szolgáltatást az elosztótól, mert feltételezte, hogy hibás a mérője, és kiderül, hogy a mérő működése valóban hibahatáron túli, akkor a már befizetett díjat vissza kell kapnia.
Az ügyfél kérésére – első alkalommal – térítés nélkül kell megmutatni a cég üzletszabályzatát, egyes dokumentumokat, illetve azok másolatát kiadniuk. Az ügyfél ingyen férhet hozzá a távlehívható fogyasztásmérőben lévő adataihoz, amelyeket a szolgáltató honlapján három hónapra visszamenőleg is a rendelkezésére kell bocsátani.
Pénz kérhető viszont a fogyasztásmérő vizsgálatáért, hacsak nem járt le a hitelessége, továbbá az előrefizetős mérő felszereléséért, vagy hagyományosnak előrefizetősre való cseréjéért. A fogyasztó pénzébe az is, ha úgy kapcsolják vissza a szolgáltatásba, hogy onnan a saját hibájából került ki. A második alkalom után díj ellenében kap számlamásolatot és egyéb másolatokat az ügyfél. Akkor is fizetnie kell a felhasználónak, ha valamely, egyébként ingyenes szolgáltatást a szolgáltatója az ügyfél hiába miatt nem tudott elvégezni. (Felsorolásunk nem teljes.)
Nem kell szerződést szegni
A szolgáltatató pénzt kérhet minden olyan szolgáltatásért, amelyre azért került sor, mert a felhasználó szerződést szegett. Ilyen lehet a szolgáltatás szüneteltetésének a díja, a szerződésszegéssel összefüggő levelezés díja, de magának a kikapcsolásnak a költsége is. Mindezt persze vissza kell utalnia, ha utóbb kiderül, hogy ügyfele mégsem szegett szerződést. A rendelet egyúttal meghatározta azt is, hogy mely szolgáltatók mekkora tarifával dolgozhatnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.