Az édesszájú mesefigura, Gombóc Artúr imádta a csokoládét, gyakorlatilag válogatás nélkül befalt mindent. Nos, a Captur is valami ilyesmire készül – válogatás nélkül lecsap az autóvásároláson gondolkodó gyerekes, az egyedülálló vagy épp az idősebb generációhoz tartozó potenciális ügyfelekre! Igen, a Renault valami olyasmit kínál, amely a trendi, urbánus fiataloknak éppúgy bejöhet, mint a telekre járóknak vagy a családosoknak. A terepjárós fazonú Captur kizárólag fronthajtással konfigurálható, ugyanis a 4x4-es hajtásláncra nincs valódi igény. A gyáriak az egyik fő rivális és konszerntárs, a Nissan Juke eladási mutatóival érveltek, a 4x4-esek száma itt alig 3 százalékra tehető.
A magas üléspozíció kényelmes, az emelt hasmagasság (200 mm) révén bakhátas földúton is magabiztosan mozoghatunk, de a kátyúkon történő áthajtás, illetve a járdaszegélyekre való felállás sem jelent komoly veszélyforrást. A Captur hossza 4,12 méter, így városban otthonosan érzi magát, a relatíve közvetlen kormányzás révén (ütközéstől-ütközésig 2,7 fordulat) pedig gyerekjáték vele a parkolás. A Renault a kuncsaftokat az abszolút személyre szabhatóság ígéretével csalogatja magához. A kétszínű fényezés ízlésünknek – és pénztárcánknak – megfelelően variálható, ahogy a műszerfali betétek és a műanyagok színei vagy épp az üléshuzatok is. Az egyedi belső betétek a kormánykarimán is visszaköszönnek, sajnos ezek egy része pont a kezünk alá esik, ami elég csúszós. A kiválasztott színek és minták a felniken és a tetőmatricákon is elhelyezhetők.
Persze a „csicsázás” önmagában nem sokat ér, és talán ezen a ponton van a legnagyobb eltérés a Juke-hoz képest. A Captur ugyanis teli van ügyes rekeszekkel és megoldásokkal, a kabinja szellős, ahogy a raktere sem pöttöm. A fülke négy felnőttnek kellemesen tágas, míg a hátsó lábtér akár 75 mm-rel is nagyobb lehet, mint az aktuális Clióban. Az utastérben összesen 27 liternyi rekeszt, fiókos kesztyűtartót és egyéb tárolókat találni. Az első ülések hátoldalára a fényezéshez passzoló színű gumipókos tartó is kérhető. A raktér alaphelyzetben 377 literes, a hátsó ülés tologatható, így pillanatok alatt 455 liternyi poggyászhelyet nyerhetünk. Apró szépséghiba, hogy csak a támlák osztottak, az ülőlapok nem, így ha a 160 mm-es sínen teljesen előrehúzzuk a hátsó padot, gyakorlatilag megszűnik a második sor lábhelye.
A Captur motorpalettája három tagot számlál, a belépő változatot a 0,9 literes, háromhengeres turbós mozgatja. A számadatok tükrében (90 LE, 135 Nm, 0-100 km/óra: 12,9 s) nem tűnik elveszett gondolatnak erre voksolni. Az ismerkedést a dupla tengelykapcsolós EDC automatával konfigurált 1.2 TCe-vel kezdtük. Utóbbi aggregát kézi váltóval nem is kérhető. A hatgangos automata alapvetően elfogadhatóan dolgozik, igazán csak elindulásnál igényel némi megszokást, ahogy gázadásnál egy-két másodpercig gondolkodik a szerkezet. A kapcsolási idő átlagos, kézi beavatkozásra is van lehetőség. A 120 lovas TCe ereje, dinamikája korrekt, ami nemcsak a motor kvalitásainak, hanem a Captur alacsony önsúlyának is betudható.
A kis gömböc gyakorlatilag pont olyan nehéz, mint egy Clio, az 1,2-es például 1180 kilót nyom a mérlegen. Az 1,5-ös dízel a takarékoskodókat foghatja meg, a hasonló körülmények között abszolvált próbaútvonalon 5 literrel beérte, míg az 1.2 TCe EDC 8,5-öt gurított le a torkán. A 90 lovas dCi maximális forgatónyomatéka 220 Nm, mely hegyi szakaszokon és sztrádán haladva is magabiztosságot szavatol. A hozzá kapcsolt ötfokozatú manuális váltó helyett a későbbiek folyamán elérhető lesz a hatgangos EDC automata.
Az ECO gomb aktiválásával csökkentett forgatónyomaték áll a vezető rendelkezésére, az automata alacsonyabb fordulatszámon kapcsol feljebb, a klíma/fűtés pedig takarékprogramon fut. A hűtőmaszkon aktív lamella-szabályozást alkalmaztak, mely bezárja a lapokat, ha a motornak épp nincs szüksége hűtésre, ezzel csökkentve a légellenállást. A gyakorlatban azonban nem túl barátságos az ECO program, a visszavett nyomatékú Captur jóval darabosabban vezethető. Sokkal jobb, ha a vezetési stíluskijelzőre hagyatkozunk, mely zöld, narancssárga vagy piros fényjelzésekkel adja tudtunkra, hogy épp mennyire vagyunk „öko sofőrök”. A dízelzaj az esetek többségében a fülkén kívül marad, aki pedig letölti az R-Sound Effect alkalmazást, a kiválasztott autótípus ércesebb muzsikájában gyönyörködhet. Utóbbi funkció a fordulatszám és a gázpedál állásának függvényében a hangszórókon keresztül játssza le a kiszemelt sportgép dübörgését.
Navigációból kétféle választható, a Media Nav 7 colos fejegység, melyen Navteq térképadatbázis fut, míg az új R-Link gyakorlatilag egy multimédiás, internet kapcsolattal rendelkező tablet. Utóbbin TomTom navigáció található, időjárás előrejelzés kérhető le, e-mail kezelésre képes és nemcsak a közeli töltőállomások listája jeleníthető meg, hanem például azok nyitvatartási ideje és az aktuális üzemanyagárak is. A trendi Captur további fórja, hogy alacsonyan tarthatók az üzemeltetési költségei. Az olajcsere periódus például 2 év/30 000 km, a TCe aggregátokban gondozásmentes vezérműlánc található, míg a dCi hosszú élettartamú vezérműszíjat (6 év/150 000 km) kapott.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.