BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Éled a haszonjárműpiac

Szeptemberben biztató adatokat produkált az Európai Unió haszonjármű piaca, ám az első kilenc havi teljesítmény így is kisebb a bázisnál. Magyarországon nem hozott javulást a szeptember sem, ám a járműpiacnak így is ez a legjobban teljesítő területe.

Ha eltekintünk az augusztusi visszaeséstől, május óta emelkedő tendencia tapasztalható az EU haszonjármű piacán. Szeptemberben 6,1 százalékkal, 160 ezerre nőtt az unióban forgalomba helyezett szállító járművek száma. Ha minden kategória darabszámát összesítjük, akkor az 1,8 százalékkal szűkült francia és a 3,5 százalékkal karcsúbb olasz piac valóssággal kirí a szebbnél szebb adatokat jelentős országok sorából. Az elmúlt év szeptemberéhez képest például a német vállalkozók 4,2, a britek 12,5 százalékkal, sőt, még a sokáig leszakadt spanyolok is 25 százalékkal több teherjárművet vettek.

A múlt havi előrelépés azért tölti el reménnyel a kereskedőket – és különösen a gyártókat – mert a háromnegyed éves összesítés bizony még a bázistól való 4 százalékos elmaradást mutatja. És még a vezető piacok közül a 301 ezer darabos francia valamint a 216 ezres német is 7-7 százalékkal, a 82 ezret eladott olasz pedig 16-tal gyengébben teljesített, mint az elmúlt év azonos időszakában. Nagy Britannia azonban nem is tudja, mit is jelent a visszaesés, hiszen szeptember végéig nyolc százalékkal, 242 ezer fölé emelte eladásait.

A szeptemberre visszatérve, a legfeljebb 3,5 tonna össztömegű kis haszonjárművek forgalomba helyezése 5,6 százalékkal 130 ezerre emelkedett az unióban. Ugyanakkor a három negyedévben összesen 1,004 millió darab kelt el, 3,4 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban. A 3,5 tonnásnál nagyobb teherjárművek forgalma a múl hónapban százalékkal 26 ezer darabra emelkedett, és minden fontos piacon fejlődést regisztráltak. Ezzel szemben a kilenc havi összesítés általános 8-17 százalékos zuhanást mutat a nagy piacokon.

A kamionok, vagyis a 16 tonnánál nagyobb össztömegű teherjárművek kategóriájában hat százalékkal 152 ezer alá esett az értékesítés az Európai Unióban és a legnagyobb fuvarozó országok kamionvásárlásai is 8-14 százalékkal maradtak el a bázistól. Ez a kamiongyártókat alaposan megrettentette, hiszen az első félévben a tavalyi azonos időszakban legyártott 75 ezerről 57 ezerre esett a termelés.

Ami a magyar piacot illeti, szeptemberben ötödével, 290 darabra esett az eladott új kamionok száma, míg a háromnegyed éves adatok a forgalom nem egészen nyolc százalékos esését mutatják. A 3,5 tonna fölötti, úgynevezett nagy haszonjármű kategóriában összesen ugyanilyen arányú szűkülést regisztráltak, míg év eleje óta csak alig több mint 6 százalékkal kevesebb járművet helyezte forgalomba. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete szerint a tavaly előtti jelentős eladás növekedés után várható volt némi megtorpanás. A korábbi előrejelzésnek megfelelő a kilenc havi 6,6 százalékos csökkenés, a szakmai prognózis szerint ugyanakkor az éves összesítés még rosszabb képet fog mutatni. Mindamellett az MGE szerint ez az egyetlen terület, amely még így is jelentős növekedést mutat a válság előtti évhez képest.

Magyarországon zsugorodás a kicsiknél is

A kis haszonjárművek forgalomba helyezésénél 2012 második félévében torpant meg az addig növekvő értékesítés, így az eredmény 2012 egész évre végül visszaesés lett. Ez részben a magánhasználatra is vásárolt járművek forgalma megtorpanásából adódik. A forgalomcsökkenés egészen augusztusig tartott, amikor kismértékű növekedés jött, ami folytatódott szeptemberben is. Ugyanakkor a jelenlegi forgalom messze alatta marad annak, ami kívánatos lenne. A kis haszonjárműveknél a havi 1000-1200 darabos átlag lenne az a minimum, amely a minőségi színvonalat fenn tudná tartani.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.