BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Új alállomás Józsa mellett

Újból jelentős szerep juthat a magyarországi villamos-energia ellátásban a keleti felőli importot lehetővé tévő, 1979-ben átadott, 750 kilovoltos távvezetékre. A tervek szerint a vezetéket 400 kilovoltos feszültségen használnák, a tulajdonos Mavir Zrt. várhatóan az év végéig dönt a vezeték 750 kilovoltról 400 kilovoltra való „áttérítéséről”. Erről persze meg kell állapodnia ukrajnai partnerével, az Ukrenergóval is, ha pedig dűlőre jutnak, akkor a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) jóváhagyását is meg kell szereznie. A hivatal támogatja a projektet, meglátása szerint a vezeték 400 kilovolton való üzembe vétele kulcsfontosságú a magyarországi villamosenergia-rendszer üzembiztonsága szempontjából.

Éppen ezért folyamatos tájékoztatást is kér a Mavirnak az Ukrenergóval és más hivatalos szervekkel az ügyben folyó tárgyalásairól, a legközelebbit november 30-án. Abban az esetben azonban eltekint az e hó végére várt informálásától, ha azt a Mavir a szintén november 30-ig benyújtandó, 2013-as hálózat-fejlesztési terve részeként teszi meg.

A 750 kilovoltos Zahidnoukrainszka-Albertirsa távvezetéket 1979-ben adták át, a valaha alaposan kihasznált áramszállítási útvonalra azonban az utóbbi években nemigen volt szükség. Közelgő másodvirágzását a rendszerirányító egyéb fejlesztéseinek is köszönheti. Nem kizárt például, hogy idővel a napokban egy 7,8 milliárd forintos beruházást követően átadott, Debrecen-Józsa alállomásra rajta keresztül is érkezhet villamos energia. A 400 kilovolt feszültség átvitelére képes alállomást indulásként a 200 kilovoltos, Sajószöged-Debrecen II. vezeték látja el árammal.

A 400/120 kilovoltos Debrecen-Józsa alállomás zöldmezős beruházásban létesült, a meglévő 220/120 kilovoltos Debrecen 200 alállomás megtartásával és kettős céllal: segítenie, erősítenie kell a térség villamos-energia ellátásnak biztonságát, és lehetővé tennie a megnövekvő áramigények kielégítését is. Az 50 százalékban EIB hitelből épült alállomás a környező felhasználók stabil kiszolgálásával még a kelet-magyarországi régió gazdasági növekedéséhez is hozzájárulhat Baji Csaba, a Mavirt is ellenőrző MVM csoport vezérigazgatója szerint, aki az alállomás avatásán mondott beszédet. A beruházás csúcstechnológiájú, környezetkímélő és energiatakarékos megoldásokon, eszközökön alapul. A 2010-ben indult „hagyományt” folytatva az egység teljesen távvezérelt, napi működéséhez nincs szükség dolgozók állandó jelenlétére, csak a karbantartásokhoz. Az alállomás bővíthető. A kivitelező az MVM csoporthoz tartozó Ovit Zrt., a projekt műszaki ellenőre az MVM ERBE Zrt. volt, a megvalósításban számos hazai vállalat vett részt.

Az ország területén 30 alállomáson keresztül jut el a villamos energia a felhasználókhoz. A következő, hasonló beruházás 2014-ben a perkátai, majd 2015-ben a kerepesi lehet, ezekről még nincs döntés, bár a perkátai (Dunaújváros) 400/120 kilovoltos alállomás építésének a megkezdése a Mavirnak már a 2013-as beruházási tervében szerepel. Ezeknél már etalonként szolgálhatnak a Debrecen-Józsa projektnél használt, legmodernebb digitális technológiát képviselő megoldások. Idei terv a 400 kilovoltos gödöllői alállomás építésének előkészítése, illetve a kivitelezés megkezdése is.

A Mavir számos más feladata közül az egyik kiemelt terület a térség árampiacainak összekapcsolásában végzett munkájának folytatása: lehetséges új partnere Románia és Lengyelország lehet.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.