Kerekasztal „Egy 50 négyzetméteres nyúl ólból indult a vállalkozásunk, most már 700 munkatársuk van több telephelyen” – mondta tegnap a Karsai Műanyagtechnikai Holding Zrt. elnöke. Karsai Béla a Világgazdaság konferenciájának a kkv-k méretét időközben már kinövő cégeinek kerekasztal beszélgetésén közölte: jelenleg csomagolástechnikai termékeik vannak az élelmiszeriparban, kozmetikai iparban és autóipari alkatrészeket szállítanak be.
Alföldy Csaba, a Market Építő Zrt. elnöke arra emlékeztetett, hogy 20 fővel kezdték 1996-ban tevékenységüket, jelenleg 150-200 fő között változik a cég létszáma a projektektől függően. Az építőipar itthon lejtmenetben van, ezért a keresik a külföldi lehetőségeket.
Karsai kiemelte: amikor elkezdték vállalkozásukat, akkor a banki kamatok 30 százalékosak voltak, és nehéz volt beruházást indítani. Szerinte az egyik legnagyobb történelmi hiba az volt a gazdaságban, hogy a hazai vállalkozásokat nem hozták helyzetbe a privatizáció korszakában. Hitelt akkor csak úgy tudtak felvenni, ha egy új innovációs terméket hoztak létre, de akkor a bankok keresték az ügyfeleket.
„Fontos, hogy legyen innováció, de csak az hívjuk innovatív terméknek, ami extraprofitot hoz“ – hangoztatta Karsai. Sérelmezte, hogy külföldi fejlesztés révén létrejött termékeket gyártunk le itthon, s utána csak szinte az szja marad itt. Szerinte magyar szériatermékek gyártását kellene ösztönözni. amelyeket mi terjesztünk el a világban. „Ne bérgyártók legyünk, s ne az legyen a cégek célja, hogy minél alacsonyabb legyen a minimálbér” – hangsúlyozta a Karsai.
Alföldy kiemelte, hogy korábban sok cég volt Oroszországban, most viszont már alig, így lehet, hogy elkéstek a keleti nyitással. Szerinte versenyhátrányunk van a környező országokkal szemben, ezt kell pótolni az innovációval, de ehhez meg tőke kellene. Arra emlékeztetett, hogy korábban Oroszországban a zöldborsót glóbusznak hívták, de most már a magyar cégek helyett a világcégek fedik le az orosz piacot termékeikkel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.