– Eredményesen és a tervezettnél is jobban gazdálkodtunk, a hatékonyságunk javult, de az előzetes számok csak február közepére várhatók. Számos, évek óta húzódó feladatot oldottunk meg, például sokat léptünk előre a vagyon- és ingatlanrendezésben. A vasútüzemhez nem szükséges ingatlanjaink jelentős részét visszaadtuk a vagyonkezelőn keresztül az önkormányzatoknak, a NIF-től pedig átvettünk 147 milliárd forintnyi olyan tárgyi eszközt, amelyek uniós forrásból megvalósított vasúti beruházásokként, az ő nyilvántartásukban szerepeltek, de a projekt lezárultával vissza kellett kerülniük a MÁV-hoz.
– Az idén, illetve a következő uniós finanszírozási időszakban milyen fejlesztésekre készül a társaság?
– Több éve ugyanakkora költségvetési támogatást osztunk be, de igyekszünk minél több pénzt átcsoportosítani a pályakarbantartásra és a lassújelek felszámolására. Személyszállító leányvállalatunk, a MÁV-Start Zrt. – amelybe az év elején beolvadt a MÁV-Gépészet és a MÁV-Trakció – közszolgáltatási feladataihoz költségtérítést kap az államtól. A jegyár-bevételen kívül azonban van egyéb saját bevétele is, például a vontatási és a karbantartó szolgáltatásáért. Arra törekszünk, hogy a szervezeten belül minél kevesebb bürokratikus döntési pont, és minél nagyobb rugalmasság legyen. A MÁV Zrt. és a MÁV-Start Zrt. eszközeit – tehát az infrastruktúrát és a gördülőállományt – fejleszteni kell, ideértve a motorvonatokat is. IC kocsijaink egy része felújításra vár, és újak beszerzését is tervezzük. Az év első felének végére elkészítjük azt a tanulmányt, amely alapján eldönthető, hogy milyen feltételek mellett, hol és hogyan indíthatnánk be a Gépészetnél kifejlesztett IC+ kocsi sorozatgyártását. A termékeket kezdetben saját igényeink kielégítésére, később a térség piacára is szánnánk. A projektben más hazai vasúti járműgyártóval, alkatrész-beszállítóval is szívesen együttműködünk, e célra közbeszerzési pályázatokat kell majd kiírnunk.
– A MÁV ötmilliárd forintot spórol a Start, a Trakció és a Gépészet összevonásán. Ez hány dolgozó elbocsátását jelenti?
– A megtakarítás 2014-15-ben jelentkezik a párhuzamos tevékenységek és folyamatok felszámolásának köszönhetően. Végrehajtói szinten nem tervezünk elbocsátást, a MÁV-Startnál dolgozó mind a 14 ezer embernek munkát kívánunk biztosítani. Vezetői szinten viszont módosultak a feladatok, csökkentek a posztok, de mindenkinek, akire nem jutott szerep az új felállásban, felajánlottunk más, a végzettségének megfelelő munkakört.
– Az összevonás után kialakult szervezet véglegesnek tekinthető?
– Korántsem, sőt, az idén újabb nagy változtatásra készülünk. Tavaly odáig jutottunk, hogy az anyavállalathoz a pályaműködtetés és a csoport irányítása tartozik, július 1-től mintegy 1500 főt áthelyezetünk a szolgáltató-központunkba (a korábbi MÁV Informatikába). Rendbe tettük a pályaműködtetés létszámát és hierarchiáját is, a napokban fogadtuk el az üzletág új működési szabályzatát. Az idén az ingatlangazdálkodáson lesz a hangsúly. Ennek előkészítéseként tavaly december 31-ig például a Resti Kft. beolvadt a vagyonkezelő társaságunkba. Az ingatlan területnek az idén további vizsgálatot kell indítania, hogy az ország különböző részein lévő MÁV ingatlanok közül melyekre van szükség a vasútüzemhez. Van közöttük szolgálati lakás, pályaudvar, és sok más is. Néhány épületet le kell bontani, másokat vissza kell adni az államnak egyéb hasznosításra. Bár az állam finanszírozza a pálya működtetését, azon ingatlanok fenntartásához nem ad pénzt, amelyekre nincs szükség e tevékenységhez.
– Most hány cégből áll a csoport?
– A 2012-es évet 41 leányvállalattal indítottuk, jelenleg 30 társaságunk van. Emögött felszámolás, végelszámolás és összeolvadás is áll.
– Mi szükség volt a call center visszavételére?
– Mi is elégedetlenek voltunk a kapott szolgáltatással, valamint sok utasunk is panaszkodott. Úgy számoltunk, hogy egy kis informatikai fejlesztéssel saját maguk jobb színvonalon és költséghatékonyabban is el tudjuk végezni a feladatot. Jól kalkuláltunk, ráadásul munkát tudtunk adni a Gépészetnél és a Trakciónál felszabadult munkaerő egy részének is. Egyébként épp a napokban tesztelték az ország telefonos ügyfélszolgálatait – nem is tudtunk róla –, és a MÁV szerepelt a legjobban.
– Az év végéig elfogadandó vasúti törvény miben segítheti a MÁV munkáját és hol nehezíti?
– Az EU-ban is húzódik a 4. vasúti csomag elfogadása. Arra törekszünk, hogy e csomaggal összhangban a hazai vasúti törvény is hozzon egyszerűsítéseket, például az elszámolások szempontjából, hogy átjárhatóbbak és átláthatóbbak legyenek a vasutak közötti együttműködések. Viszont újra kell majd értékelnünk, hogy mely tevékenységeink minősülnek alapnak, járulékosnak vagy kiegészítőnek. Ennek fényében esetleg új feladatokat kell majd ellátnunk, vagy egyeseket átadnunk.
– A regionális tarifa újabb vonalakra történt kiterjesztése mennyivel csökkenti a MÁV bevételeit?
– Tavaly kezdtük el a tarifák kétszintűvé tételét azért, hogy tükröződjön bennük szolgáltatásunk (pályák minősége, vonatok állapota) különbözősége. A szolgáltatás megrendelőjeként 15 vonalon 15 százalékkal csökkentette a jegyárat a NFM, most további 15 vonalon egységesen 25 százalékkal. A döntés vélhetően nem okoz jelentős kiesést, mert nem a legforgalmasabb vonalakat érintette. Éppen azt várjuk tőle, hogy utasokat vonz ezekre a vonalainkra is.
– Megszűnik-e a személyforgalom újabb mellékvonalon?
– Nem, sőt, a tavaly december 15-én életbe léptetett menetrendben olyan vonalakon is sűrítettük a járatokat, amelyeken azt a forgalom nem indokolta, de reméljük, hogy a jobb menetrenddel, a rövidített menetidővel és az új motorvonatok üzembe helyezésével új utasokat is fogunk szerezni.
– Újjáéleszti-e a MÁV a saját áruszállítását?
– A privatizáció kapcsán csökkent a megfelelő szaktudású dolgozóink száma, és nincs teherkocsink sem. Most arra összpontosítunk, hogy minél több árut vigyenek a pályáinkon, és vegyék igénybe karbantartási, vontatási szolgáltatásainkat, mozdonyvezetőinket. A Magyarországon jelen lévő nagyobb vasúti áruszállító társaságokkal jellemzően stratégiai megállapodást kötöttünk.
– Milyen most a MÁV mozdonyparkjának a kihasználtsága?
– Nagyjából olyan, mint egy évvel korábban, mivel az országon keresztüli tranzit is alig változott. Talán az év második felében erősödött, a tarifák egyes szolgáltatások esetében csökkentek és az árutonnára vetített fajlagos reáldíjcsökkenés is hozzájárult a vasúti pályánk versenyképességéhez. A mozdonyok egy részét mozdonyvezetővel együtt bérbe adjuk az árufuvarozó társaságoknak. 2014-2015-ben megérkezik a 42 új villamos motorvonatunk, ekkor leállíthatjuk a legrosszabb állapotú mozdonyainkat, a többinek pedig folytatódik a karbantartása, felújítása.
Érettségi: a Tatai Eötvös József Gimnáziumban
Diploma: a Pénzügyi és Számviteli Foiskolán, valamint a BME MBA keretében
Főbb munkahelyek: Spar Magyarország (főkönyvelő), Dunaferr (pénzügyi és számviteli igazgató), MÁV (számviteli vezető), GYSEV (elnök-vezérigazgató), MÁV (elnök-vezérigazgató)
Párkapcsolatban él, két gyermek édesanyja
Érettségi: a Tatai Eötvös József Gimnáziumban
Diploma: a Pénzügyi és Számviteli Foiskolán, valamint a BME MBA keretében
Főbb munkahelyek: Spar Magyarország (főkönyvelő), Dunaferr (pénzügyi és számviteli igazgató), MÁV (számviteli vezető), GYSEV (elnök-vezérigazgató), MÁV (elnök-vezérigazgató)
Párkapcsolatban él, két gyermek édesanyja-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.