BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nyomtatás alatt a textilvilág

A világ legnagyobb lakástextil-bemutatóját minden évben januárban rendezik Frankfurtban – ez a Heimtextil. Az idei a közelmúltban zárta kapuit, és ahogy az elmúlt esztendők tendenciáiból kiszámíthattuk, az egyik fő attrakciója a digitális nyomtatási technológia további erősödése volt

Nincs olyan szín, motívum, ami ne díszíthetné függönyeinket, ágyneműinket, bútorkárpitjainkat, miként olyan textilféleséget is nehéz ma már találni, amely ne lenne alkalmas arra, hogy színezését, dekorálását a digitális nyomtatással oldanánk meg. Selyem, vászon épp úgy megfelelő, mint a szintetikus szálak, vagy épp a természetes és mesterséges matériák ötvözete. A frankfurti vásáron a látogatók többféle új eljárást és festékanyagot ismerhettek meg, mind tökéletesen alkalmas a háztartási és lakberendezési textilek tömeges vagy egyedi nyomtatására, akár még kisbabák, gyermekek számára is, és magától értetődőn moshatók, valamennyi környezetbarát és költséghatékony. Léteznek például vizes alapú tinták is, amelyek – kiváló színvisszaadó képességük mellett – ugyancsak környezetbarát tulajdonságaikkal hívták fel magukra a figyelmet.

A szakemberek a különböző bemutatókon, előadásokon nem győzték hangsúlyozni a digitális technológia előnyeit és további lehetőségeit, melyeket nem csupán a tömeges méretekben is kedvező előállítási költségek, a jó ár-érték arány, hanem az egyre jobb minőség is indokol. És mivel, ahogy említettük, messzemenőkig figyelembe veszik a „fenntartható fejlődés” és a különféle „zöld” standardok követelményeit, nyitva áll az út előttük, hogy még nagyobb szeletet vágjanak ki a textilpiacból. Nem beszélve arról, hogy általában is széleskörű vásárlói érdeklődés övezi a nyomtatott anyagokat, lett légyen szó bútorfrontokról vagy éppen textilekről. (Zárójelben jegyezzük meg, hogy az anyagféleségek terén is óriási a fejlődés, a textil szó sem minden esetben jelenti már a hagyományos értelemben megszokott matériákat, többek között műszál, papír, vászon, fém, farost, gumi is keveredhet egy-egy függöny, szőnyeg, tapéta alkotóelemei közé.)

A piaci igények a trendekben is tükröződnek, elvégre, ha bármilyen szín, motívum rákerülhet a textilekre, akkor ezt a képességet, ezt a motívum- és színgazdagságot élvezni is akarjuk – vagyis divatban tartjuk. És valóban, a standok kínálatát tekintve nehéz lenne egy bizonyos színre, egy bizonyos motívumra azt mondani, hogy az a divat. Minden divat, ami további mélységeket nyer a személyesség, a személyre szabottság lehetőségével, elvégre akár a saját fotóinkat is felhasználhatjuk a sötétítőfüggönyünk vagy a konyharuháink előállítási folyamatában.

Haladás a természet és a hagyományok erejével

A Heimtextilt „trend barométernek” nevezik, hiszen ott, a frankfurti vásáron dől el, milyen elképzelések szerint készülnek majd jövőre a szövetek, kárpitok szerte a világon. Az iránymutató koncepciót megbízott designintézetek dolgozzák ki, az ideit a brit FranklinTill stúdió prezentálta a Trend Show-n, melynek magyar résztvevője is volt, a Rovitex. A koncepciót az úgynevezett Trendkönyvben rögzítetik, melyben nincs szó termelési adatokról, értékesítési technikákról és egyéb „földhözragadt” dolgokról, hanem az expó aktuális ideológiáját, az azokhoz tartozó mottókat és szlogeneket tartalmazza. A fő irányvonal most a Progress! és a Revive! kifejezésekben ölt testet. Vagyis arra szólítanak fel, hogy haladjunk, éljük át újra élményeinket, és tegyük ezt lakókörnyezetünkkel is, a fürdőszobai kilépőtől az abroszon át a díszpárnahuzatig.

Azt is tanácsolják, fogjuk járomba a technológiát egyedi dolgok teremtéséhez; létezésünket ötvözzük és hozzuk harmóniába a természettel a fenntartható jövőért; térjünk vissza a hagyományokhoz, mert ezáltal hangsúlyozhatjuk dolgaink hitelességét... És nyilvánvaló, hogy ebben a nagy újraéledési-haladási folyamatban a személyiségünk is új erőre kap majd, új tulajdonságokkal, új élményekkel gazdagodik. Különben mi értelme lenne az egésznek?

Azt is tanácsolják, fogjuk járomba a technológiát egyedi dolgok teremtéséhez; létezésünket ötvözzük és hozzuk harmóniába a természettel a fenntartható jövőért; térjünk vissza a hagyományokhoz, mert ezáltal hangsúlyozhatjuk dolgaink hitelességét... És nyilvánvaló, hogy ebben a nagy újraéledési-haladási folyamatban a személyiségünk is új erőre kap majd, új tulajdonságokkal, új élményekkel gazdagodik. Különben mi értelme lenne az egésznek?-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.