Az Elmű-Émász csoport 2010 óta partnercégekkel közösen népszerűsíti az elektromos mobilitást. Partnerei egy része vállalta, hogy elektromos járműveket vásárol és használ, a többiek anyagilag támogatják a kezdeményezést. E közösség tagjai (vagyis szinte mindenki) ingyen használhatja 2014 végéig az Elmű és az Émász áramkútjait. „Még nem dőlt el, hogy ekkortól a cégcsoport hogyan képezi az e-autó áramának tarifáját. Piaci áron ma 700-800 forintba kerül 100 kilométer megtételéhez elég villamos energia” – válaszolt lapunknak Boross Norbert, az Elmű-Émász csoport szóvivője. A vételezés ára megjelenik majd a vételező tulajdonosának áramszámlájában. Egy ilyen oszlop telepítése 400 ezer forinttól néhány millió forintig terjed, a költség meghatározó részét a nagyfeszültségű csatlakozás megteremtése jelenti.
Boross Norbert szerint mintegy 20 e-autó fut a hazai utakon, mások úgy vélik, hogy a hibrid üzeműeket is figyelembe véve már 30-40. Akár több száz járműről is beszélhetünk, ha figyelembe vesszük az egyedi átalakítású autókat, és például az Electroauto Kft. termékeit is.
Az Elmű-Émász mellett az E.On is több hazai helyszínen kínál töltési lehetőséget az e-autósoknak. Ám míg az előbbi cégpáros Budapestre és Miskolcra összpontosít, az utóbbi a főváros mellett az M7-es és az M1-es autópályára. „A töltőpontok kihasználtsága viszonylag alacsony, a frekventáltabb helyeken havi 2-3 töltés fordul elő, esetenként 500-1000 forintért. Az E.On egyelőre – teljes saját finanszírozásban – nem tervez újabb töltőoszlopokat telepíteni” – mondta Egyházi Nikoletta szóvivő. A cég a töltőoszlopokat elsősorban termékként/szolgáltatásként szeretné értékesíteni ügyfeleinek, az egyik hazai telefonszolgáltató megrendelésére rövidesen telepít is egyet Budapesten.
Elháruló akadályok
A normál töltők mellett már megjelentek a gyorstöltők is. A fejlesztésükben élen járó ABB magyarországi leányvállalata is működtet egy ilyet egy budapesti Mol benzinkúton. Egyenáramú rendszerei körülbelül negyed óra alatt képesek újratölteni az elektromos járművek akkumulátorait, míg váltóáramú megoldással ugyanez nyolc óráig is eltarthat. Ám itthon még nem üzlet töltőoszlopokat telepíteni a magas beruházási költségek és az alacsony kihasználtság miatt. Az sem tudható, hogy melyik autótöltő szabvány lesz a preferált változat a jövőben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.