pedagógia A pedagógusok körében vita bontakozott ki az egy évnél fiatalabb gyermekeket is befogadó napközik értékének megítéléséről. A német gyermekorvos, Rainer Böhm egy nemzetközi tanulmányra hivatkozva valósággal óva int minket ettől. Vajon joggal?
Böhm többek között az Egyesült Államokban működő National Institute of Child Health and Development (NICHD) szervezete által készített tanulmányra hivatkozik. A kutatás 1991-ben kezdődött, és a tudósok 1300 gyermek viselkedését és kognitív fejlődését figyelték 15 éven át. Tizenéves korban azoknál a gyerekeknél, akik korán napközibe kerültek, a szocioemocionális kompetenciák terén kimutathatóan negatív befolyások mutatkoztak.
E „szignifikáns magatartási feltűnőségek” közé többek között dohány-, alkohol- és kábítószer-fogyasztás, lopás és vandalizmus tartozik – méghozzá „az intézmény minőségétől függetlenül”. Az újabb kutatások – amelyekben a bölcsődések kortizol nevű stresszhormonjának napi profilját vázolták fel – a „stressznek kitett menedzserekéhez hasonló” értékeket mutattak ki. A krónikus stresszterhelés befolyásolja az agy fejlődését, és Böhm elmondása szerint ennek során az első két év különösen kényes időszaknak számít.
Provokatív álláspont ez. A bölcsődék és a napközik valóban inkább csak a felnőttek érdekeit szolgálnák? Hogy könnyebben összeegyeztethessék a munkát a családdal?
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.