– Az autóipar húzóágazat Komárom-Esztergom megyében, erre kiváló példa, hogy több csarnok is épült az utóbbi években illetve épül Tatabányán és Oroszlányban, Komáromban és Esztergomban. A GEDIA-nál is vannak ilyen tervek?
– Igen, most építünk egy 5000 négyzetméteres csarnokot, mert az új projektek nagyságrendje megnövekedett. A tavalyi évet mintegy 36 millió euró árbevétellel zártuk. Amit nagyon fontosnak tartok, hogy a magyarországi fejlesztések is beindultak, CAD-mérnökeink a németországi fejlesztési központtal szinergiában dolgoztak és dolgoznak. Bővülünk a szerszámkonstrukció irányában is. A százéves, családi tulajdonú német GEDIA mindinkább „családtagnak” tekint minket. Egyre több csoportszintű feladat került ide, a bizalomnak és dolgozóink szaktudásának köszönhetően. Komoly hatékonyság-növekedést értünk el úgy, hogy közben a létszám nem változott jelentősen, mintegy 300 dolgozónk van jelenleg.
– Sikerült-e megtartani a megrendelőket. Vannak-e újak?
– Nagy változás nincs, ami annyit jelent, hogy a BMW és a Volkswagen-csoport 30-30 százalék, a Suzuki 20 százalék, a többi Mercedes és egyéb. Olyan szempontból különösen gazdag a portfóliónk, hogy 23 gyárnak szállítunk préselt és hegesztett, biztonsági és ütközésvédelmi karosszériaelemeket. Érdekesség, hogy a VW Brazíliába is rendelt tőlünk. Büszkeségünk, hogy az elektromos, prémium kategóriás BMW I3 és I8-hoz az ajtótól hátrafelé lévő összes karosszériaelem lengyelországi gyárunkban készül.
– Mik a kilátások 2014-re? Mennyire lehet előre tervezni?
– Az idén mindenképpen 40 millió euró feletti a terv. Biztonságos tehát a közeli jövő, de a távolabbi kilátások tekintetében inkább óvatosan optimista vagyok. A szakterületünkön – nagy sebességű transzferpréselés, a legkülönbözőbb robotcellás hegesztések – a csúcson vagyunk, logisztikai szempontból is jó helyen van a gyár. Nem bánta meg a német tulajdonos, hogy Tatát választotta.
– Mennyire stabil a beszállítói köre a GEDIA-nak? Várható, hogy növekszik a hazaiak, a megyeiek száma?
– Nagyon speciális a helyzetünk, hiszen jobbára hatalmas acéltekercset veszünk, ezeket préseljük, hegesztjük. Szerszámokat, kötőelemeket gyártatunk, főleg külföldi tulajdonú cégekkel. Partnereink közé tartozik közvetlen szomszédunk, a Tom-Ferr és a tatabányai, bevonatokat gyártó Impreglon. Egyre komolyabb a globális beszerzés ereje, így nem merem kijelenteni, hogy a hazai és a környékbeli cégek aránya nő a beszállítónk között.
– Milyen a kapcsolat a városvezetéssel? Tudnak segíteni kölcsönösen egymásnak?
– Már hosszú évek óta egyértelműen nagyon jó, példaszerű az együttműködés. Gyönyörű a vizek városa, rengeteg itt az országos, sőt nemzetközi hírű rendezvény. Annak érdekében, hogy egyre színvonalasabbak legyenek, támogatjuk ezeket, ahogyan a sportot és a civil szervezeteket is.
– A dolgozók képzésére mennyi időt, pénzt, energiát fordítanak?
– Esetünkben főleg belső képzésekről van szó, ezek rendszeresek, és egyértelműen pozitívak a tapasztalataim az eredményességről. Több régi munkavállaló is részt vett a TÁMOP-pályázatokhoz kapcsolódó képzéseken – haladnak a korral. A tanulószerződéseket is fontosnak tartom, jó az együttműködésünk a helyi Bláthy Ottó Szakközép- és Szakmunkásképző iskolával, hozzájárulunk a képzéshez, gondolva az utánpótlásra.
Gyors és folyamatos az átrendeződés az autópiacon
Beszélgetésünk során érdekes és tanulságos számokról is szó esett. Egy rövid történeti visszatekintés során kiderül, hogy Európában az országokon belüli autógyártás terén egyedül Németország fejlődik dinamikusan. Ott 1980-ban 3,5 millió, 2012-ben pedig 5,4 millió autó készült. Ugyanezek a számok például Franciaországban 2,9 illetve 1,7 millió, Olaszországban pedig 1,4 és mindössze 0,4 millió. Ugyanakkor egy döbbenetes adat Kínából, az ott eladott autókról: 2000-ben 600 ezer volt ez a szám, tavalyelőtt már több mint 14 millió. A várható GDP-növekedés Kínában 8 százalék körüli lesz a prognózisok szerint, Indiában 6,8 százalék, míg az EU-ban 0,9 százalék. Nem véletlen ezekután, hogy a GEDIA németországi vezetése megbízta Fenyvesi Józsefet azzal is, hogy „felderítse”, hol érdemes üzemet építeni Kínán, Indián, valamint Törökországon belül. Ez nem érinti a tatai gyár jövőjét: a szállítási költségek miatt a karosszériaelemeknél a nagyon távoli vetélytársak ritkán lehetnek csak vetélytársak. Például azokban az esetekben, amikor csúcstechnológiát kér a megrendelő, de éppen ebben élenjáró a GEDIA.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.