Helikopterek: fogy az idő
A tenderkiírás elhúzódásának az lehet az egyik oka, hogy a honvédelmi tárcánál kellően megalapozott döntést kívánnak hozni a kérdésben. Hende Csaba korábban már utalt rá, hogy a beszerzésről szóló döntést komoly hatástanulmányoknak, vizsgálatoknak kell megelőzniük. A másik ok az lehet, hogy a választások előtt a kabinet valószínűleg már nem kíván visszavonhatatlan lépést tenni ebben az ügyben sem. Az, hogy a készülődő beszerzésnek nincs nyoma az idei költségvetésben, önmagában nem sokat jelent, hiszen a finanszírozás módjáról ugyanúgy csak találgatni lehet, mint ahogy a beszerzendő gépek mennyiségéről, típusáról és áráról is.
Az viszont tény, hogy a most rendelkezésre álló, orosz Mi–8 típusú közepes szállítóhelikopterek üzemideje hamarosan lejár, már csak idén teljesíthetnek szolgálatot, ezután kivonják őket a hadrendből, mert a további üzemidő-hosszabbításuk már nem lehetséges. A szintén hadrendben lévő Mi–17-esek felújítása elvben még lehetséges lenne, ám számos hátránnyal – például több tízmilliárd forintos – kiadással is járna.
A most rendelkezésre álló információk alapján valószínűleg a mentőszolgálattal közös honvédségi beszerzésről dönt majd a kabinet. Ennek komoly előnye, hogy a több – közel két tucat – helikopter beszerzése nyomán kedvezőbb ár alakulhat ki. Ennél a megoldásnál viszont csak olyan gyártók jöhetnek szóba, amelyek több funkció – szállító, mentő és harci feladatok – ellátására képes gépek leszállítására is képesek.
Ennek ellenére jelentkezőből biztosan nem lenne hiány. Az egyik esélyes jelölt az olasz Agusta Westland AW 139-es gépe lehet, amely elvben több feladatra használható: azzal kapcsolatban viszont komoly hátrányt jelenthet, hogy a harcra alkalmas változatból még nem adtak el a piacon, ráadásul a gyártóval kapcsolatban korrupciós vádak is felmerültek az elmúlt időszakban. Szintén komoly esélyekkel indulhat az amerikai Sikorsky és a Bell, amelyeknek gépei mellett leginkább a gazdag típusválaszték és a komoly múlt szólhat. Szintén komoly jelentkezőnek számít az Airbus Helicopters – korábbi nevén Eurocopter –, amely múlt év végén már jelezte is: versenyképes ajánlatot tud adni, ha a kormány elindítja a beszerzést. A német gyártó gépei mellett a komoly bevetési tapasztalatok, a széles típusválaszték, illetve a versenyképes ár szólnak. Az Airbus Helicopters gépei vannak rendszerben az Országos Mentőszolgálatnál is.
HM: biztosított helikopterképesség
Az új eszközök beérkezéséig biztosított Magyarország helikopterképessége – tájékoztatta a Magyar Hírlapot a Honvédelmi Minisztérium (HM). A lap emlékeztet arra: a HM munkacsoportja tavaly nyáron a honvédség és az ország szükségletei alapján műszaki és szakmai követelményrendszert fogalmazott meg, amelyet egyeztetett a fegyveres társszervekkel és a mentőszolgálattal. Ennek nyomán dolgozták ki azt a tendert, amelyet a parlamenti pártok közötti egyeztetésen lehet majd megvitatni, az európai uniós közbeszerzési eljárás kiírása előtt.


