Koncentrált az online piactér
Az internetes vásárlás növekvő népszerűségét jól mutatja, hogy míg a hagyományos (offline) kiskereskedelemben évek óta 3000 forint körüli az egy-egy vásárlás alatt elköltött összeg, addig a virtuális térben ennél jóval nagyobb. A tanulmány szerint 2012-ben még 7500, tavaly azonban már 8300 ezer forint volt a kosaras rendszerben értékesítő webáruházaknál a kosárérték. Ráadásul vannak olyan szegmensek, ahol az átlagot jóval meghaladó az egy-egy alkalommal elköltött összeg, a műszaki cikkek esetében például közel húszezer forint. A hat legnagyobb forgalmat elérő szegmensben átlagosan 12 ezer forint jutott egy vásárlásra a múlt évben.
A magyar online kiskereskedelmi piac egyik sajátossága, hogy a hazai fogyasztók igénylik, hogy a cégek offline is jelen legyenek. Ennek megfelelően a hazai webboltok 49 százaléka rendelkezik hagyományos üzlettel, 31 százalékuk pedig olyan helyszínnel, ahol az interneten megrendelt árut személyesen átvehetik a vásárlók.
Alegnagyobb árösszehason-lító oldal, az Árukereső.hu és a GKI Digital közös kutatása alapján a magyarországi webáruházak túlnyomó többségénél úgy látják, hogy egyáltalán nem könnyű betörni a netes kereskedelmi piacra, és sok induló vállalkozás már az első évben feladja. Ugyanakkor a tapasztalatok szerint a vásárlók egyre felkészültebbek, és a termékkínálat folyamatos megújítása kulcsfontosságú a siker szempontjából. A hazai internetes kiskereskedelmi piac hagyományosan koncentrált, a teljes forgalom túlnyomó részét a legnagyobb szereplők adják. A múlt év rendkívül mozgalmasnak bizonyult az online térben, mivel jelentős offline kereskedelmi láncok – Tesco, Media Markt – is megkezdték az értékesítést, illetve az év vége felé egy a régióban már komoly eredményeket elérő cég, a műszaki termékeket forgalmazó eMAG is megjelent a piacon.
A kutatásból kiderült az is, hogy a magyar webboltok többsége nem tart a nagy nemzetközi riválisoktól, azonban akadnak olyan szegmensek, ahol alaposan felboríthatja az erőviszonyokat a megjelenésük. Ilyen például az online könyvértékesítés, amelyben az Amazon piacra lépése hozhat komoly változásokat, igaz a világ vezető webáruházát már évek óta várják a magyar piacra, ám eddig csak Pozsonyig jutott el.
Új index az e-kereskedelemben
Új, negyedévente közölt mérőszámot hozott létre a GKI Digital és az Árukereső.hu a kosaras rendszerben értékesítő hazai webáruházak teljesítményének mérésére, az Online Kiskereskedelmi Index-et (OKI). A kutatás keretében jelenleg az online kiskereskedelemben érintett 15 szektor közül a legfontosabb 6 szektort vizsgálták részletesen, a későbbiekben pedig további szegmensek bevonását is tervezik a partnerek. Az OKI értéke tavaly 19,4 volt, az idén februárban pedig már 24,3.


