Cégvilág

Kivégezheti a kisebb cégeket egy új taxirendelet

Egy a városháza internetes oldalán fellelhető javaslatcsomag szerint változtatnának a mintegy két éve hatályba lépett fővárosi taxirendeleten. Az elképzelések között szerepel, hogy immár vasútállomásokon is olyan speciális drosztokat alakítanának ki, mint a reptéren, míg a fuvarszervezők tőkeelvárásait a jelenlegi duplájára emelnék – írja keddi számában a Népszabadság.

A lap azt írja, a változások, kettő kivételével az utasok számára alig tűnnének fel, két pont viszont érdemben alakíthatja a fővárosi taxispiacot.

Az egyik farsúlyos módosítás szerint már nem csak a repülőterek mellett alakíthatnának ki speciális taxiállomásokat, hanem a pályaudvaroknál is. A Liszt Ferenc légikikötőnél jelenleg csak a Főtaxi autói állomásozhatnak, miután a cég korábban megnyerte az erről szóló tendert. Az új drosztok működtetési jogát vélhetően továbbra is pályázat útján választanák.

A repülőtérnél uralkodó állapotok ugyanakkor arra utalnak, hogy a reptéri taxishelyzetet egyelőre nem sikerült úgy rendezni, ahogy a város elöljárói szerették volna. Évek óta megoldatlan probléma, hogy több független taxis is kínálja szolgáltatásait Ferihegyen –már a váróban, az érkezési oldalon –, s számos esetben ezek a sofőrök átverték az utasokat.

A rendelet kizárná a „mezítlábas”, azaz egyik fuvarszervezőhöz sem tartozó sofőröket, de a lap forrása szerint hátrányba kerülnének a kisebb társaságokat és azok taxisait is, ami mindenképpen piacvesztést jelent. Ez a javaslat a piaci erőviszonyokat is átrajzolhatja, még akkor is, ha a fuvarszervező vállalkozások forgalmának jelentékeny részét a szerződéses partnerek, cégek adják.

Az erőviszonyokat azonban a fuvarszervezőkkel szemben támasztott saját tőkeelvárás emelése is átrajzolhatja: ezt a jelenleg 50 millió forint duplájára, 100 millióra emelnék.  Az összeget a kisebb társaságok hatalmas erőfeszítések árán tudnák csak összeszedni. Ez még akkor is igaz, ha ennek előteremtésére bőven adnának időt, miután ezt az új szintet csak 2017. január 1-jétől kellene produkálni.

A lap szerint ilyen feltételek mellett aligha lépnek majd be új szereplők a piacra, a kisebbek akár el is tűnhetnek, a nagyobban pedig még nagyobbá válhatnak.

taxirendelet Budapest drosztok taxi személyszállítás
Kapcsolódó cikkek