Zombivállalatok fogságában van Magyarország
A magyar gazdaság kevésbé versenyképes régiós társainál, így a vállalatok sincsenek túl jó bőrben. Alig készítenek új terméket a magyar piacra, kevesen vezetnek be új termelési rendszereket, és alig van példa innovációra – derült ki az EBRD–BEEPS három évig tartó kérdőíves felméréséből, amelyet a Magyar Nemzeti Bank (MNB) ismertetett.
A jegybank növekedési jelentése kiemeli: Magyarországon a válaszadók alig több mint ötöde vezetett be új terméket. Összehasonlítva a többi kelet-európai országgal, ez az egyik legalacsonyabb arány, különösen rossz a helyzet Csehországhoz és Romániához viszonyítva. A válaszadók alig 20 százaléka alakított ki új termelési rendszert (ezek több mint hetven százaléka termékinnováció).
A marketinginnovációban is hasonlóan alacsony aktivitást mutatnak (19 százalék) a magyar vállalatok, szervezeti átalakítást (új szervezeti vezetési struktúrát vagy átszervezést) pedig ennél is kevesebben hajtottak végre, a válaszadók mindössze 13 százaléka.
Az MNB elemzői szerint az üzleti környezet néhány eleme gátolhatja az erőforrások hatékony újraelosztásának folyamatát. Bár az új vállalkozások alapítása Magyarországon viszonylag egyszerű, a szabályozási környezet megnehezíti a működés megkezdését, emellett a viszonylag lassú felszámolási gyakorlat miatt beragadó „zombivállalatok” rombolják a termelékenység bővülésének és a vállalati állomány tisztulásának folyamatát – állapítja meg a jegybank elemzőcsapata. A vállalkozások növekedését a finanszírozási korlátok is akadályozzák, ezek visszavetik a beruházások GDP-hez viszonyított arányát is.


